طراحي سيلندر هيدروليك

۸۸ بازديد

هيدروليك، از كلمه يوناني(هيدرو) شكل گرفته است و اين كلمه به معني جريان حركات مايع مي باشد. در قرن هاي گذشته مقصود از كلمه هيدروليك فقط آب بوده و البته بعد از گذر زمان عنوان هيدروليك مفهوم بيشتري گرفته و معني و مفهوم آن بررسي در مورد بهره برداري بيشتري از آب و حركت دادن چرخ هاي آبي و مهندسي آب بوده است. مفهوم هيدروليك در اين قرن ديگر فقط به معني آب نيست بلكه دامنه وسيع تري بخود گرفته و شامل قواعد و كاربرد مايعات ديگري، بخصوص (روغن معدني) مي باشد، به اين دليل خاصيت زنگ زدگي آب، در صنايع نمي توان از آن به عنوان انرژي منتقل كننده استفاده كرد به همين خاطر است كه روغن را در صنايع جايگزين آب شده است و امروزه در صنايع از روعن بجاي آب، مخصوصا براي انتقال انرژي در سيستم كنترل استفاده مي شود.

سامانه‌هاي هيدروليك كه يكي از زيرمجموعه كلي سامانه‌هاي انرژي سيالات هستند (نوع ديگر پنوماتيك است)، براي انتقال انرژي استفاده مي‌شوند. مزيت هيدروليك نسبت به روش‌هاي انتقال انرژي مكانيكي و الكتريكي، قابليت افزايش نيرو در حين انتقال و تغيير سريع جهت حركت است؛ از آنجا كه در هيدروليك، انتقال انرژي با كمك يك سيال هيدروليك انجام مي‌شود و سيالات به طور كلي قابليت شكل‌پذيري دارند و مي‌توان آن‌ها را از مسيرهاي دلخواه عبور داد.

مايعات تقريبا تراكم ناپذير هستند. اين ويژگي سبب شده است كه از مايعات به عنوان وسيله مناسبي براي تبديل و انتقال كار استفاده شود. بنابراين مي‌توان از آنها براي طراحي ماشينهايي كه در عين سادگي ، با نيروي محرك خيلي كم بتواند نيروي مقاوم فوق العاده زيادي را جابجا نمايد، استفاده نمود.

سيلندر هيدروليك (hydraulic cylinder) كه به آن موتور هيدروليك خطي نيز مي گويند، يك محرك مكانيكي است كه بدون نياز به چرخدنده مكانيكي يا اهرم با انتقال فشار از سيال بوسيله يك پيستون به نقطه مورد نظر، امكان انتقال حركت و نيروي خطي در سيستم هاي هيدروليكي را فراهم مي سازند. جك هاي هيدروليك هم در كاربردهاي صنعتي (پرس هاي هيدروليك، جرثقيل ها، فورجينگ، بسته بندي ماشين آلات) و هم كاربردهاي تجهيزات سيار (ماشين آلات كشاورزي، تجهيزات ساخت وساز، تجهيزات دريايي) بكار گرفته مي شوند. و در مقايسه با سيستم هاي پنوماتيكي، مكانيكي، و الكتريكي، سيستم هاي هيدروليكي، ساده تر، با دوام تر، و با قدرت بيشتر هستند. براي مثال، ظرفيت توان يك پمپ هيدروليك ده برابر يك موتور الكتريكي در همان ابعاد مي باشد. به علاوه جك هاي هيدروليك در شكل ها و مقياس هاي گسترده، براي طيف گسترده اي از نيازهاي كاربردي موجود هستند.

طرز كاركرد يك سيلندر  هيدروليك بسيار ساده است. در جك‌هاي هيدروليكي از انتقال دهنده نيرو كه روغن است، استفاده مي‌شود. مايعات داراي تراكم‌پذيري بسيار كمي هستند براي همين سرعت جك‌هاي هيدروليكي قابل كنترل است و از طرفي داراي قدرت بالايي هستند.

قسمتي از جك كه وزن قطعي كه بر آن سوار است به آن فشار وارد مي‌كند، داراي سطح مقطع بالايي است و قسمتي از جك كه بايد با تلمبه زدن، روغن را به حركت در آورد، داراي سطح مقطع كمي است. به همين دليل براي سطح مقطع زياد، نيروي زيادي لازم است و براي سطح مقطع كم نيز نيروي كمي نياز خواهد بود.
اين بدان معني است كه متناسب با توان انسان، يك نيروي كم را به يك سطح مقطع كم وارد مي‌كنيم تا به يك نيروي زياد در سطح مقطع بزرگ، غلبه كنيم.

جك هيدروليك وظيفه تبديل انرژي هيدروليك به مكانيك را بر عهده داشته و با ورود روغن هيدروليك به آنها به صورت خطي حركت مي‌نمايند.

سيلندر هاي هيدروليكي را مي توان به دو دسته تقسيم كرد:
1- سيلندر هاي يك كاره (يك طرفه)
2-سيلندر هاي دو كاره (دو طرفه)

جكهاي يكطرفه فقط داراي يك پورت ورودي روغن هيدروليك مي‌باشند. يعني فقط سمت تمام قطر آنها تحت فشار هيدروليك قرار مي‌گيرد. اين جكها تحت تاثير نيروهاي خارجي مانند نيروي وزن يا نيروي فنر باز مي‌گردند.

جكهاي دو طرفه داراي دو پورت ورود و خروج روغن هيدروليك مي‌باشند كه از اين طريق روغن به جلو و پشت پيستون منتقل شده و جك حركت مي‌نمايد. يكي از پارامترهاي مهم براي انتخاب جك هيدروليك، مقدار نيرويي است كه آن جك ميتواند اعمال نمايد و اصطلاحا به آن تناژ جك مي‌گوئيم. با استفاده از اين پارامتر ميتوان ابعاد جك را تعيين نمود.

طراحي ساده

انعطاف پذيري

قابليت افزايش نيرو

راندمان بالا

سادگي و دقت كنترل

اطمينان

در سيستم هاي هيدروليك نسبت به ساير سيستم‌هاي مكانيكي قطعات محرك كمتري وجود دارد و ميتوان در هر نقطه به حركتهاي خطي يا دوراني با قدرت بالا و كنترل مناسب دست يافت ، چون انتقال قدرت توسط جريان سيال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شيلنگ ها) صورت ميگيرد ولي در سيستم‌هاي مكانيكي ديگر براي انتقال قدرت از اجزايي مانند بادامك ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، كلاچ و… استفاده مي‌كنند. در اين سيستم‌ها ميتوان با اعمال نيروي كم به نيروي بالا و دقيق دست يافت همچنين ميتوان نيرو هاي بزرگ خروجي را با اعمال نيروي كمي (مانند بازو بسته كردن شيرها و …) كنترل نمود. استفاده از شيلنگ هاي انعطاف پذير ، سيستم هاي هيدروليك و نيوماتيك را به سيستم‌هاي انعطاف پذيري تبديل مي‌كند كه در آنها از محدوديتهاي مكاني كه براي نصب سيستم‌هاي ديگر به چشم مي خورد خبري نيست. سيستم هاي هيدروليك و نيوماتيك به خاطر اصطكاك كم و هزينه پايين از راندمان بالايي برخوردار هستند همچنين با استفاده از شيرهاي اطمينان و سوئيچهاي فشاري و حرارتي ميتوان سيستمي مقاوم در برابر بارهاي ناگهاني، حرارت يا فشار بيش از حد ساخت كه نشان از اطمينان بالاي اين سيستم‌ها دارد.

در انتخاب سيلندرهاي هيدروليك موارد ذيل بايد در نظر گرفته شود:

  • حداكثر فشار كاري سيستم
  •  قطر پيستون و ميله پيستون
  • نيروي سيلندر
  • حداكثر نيروي سيلندر
  • طول كورس سيلندر
  • حداكثر سرعت سيلندر
  • نحوه نصب سيلندر
  • وجود ضربه گير
  • نوع و كاربرد  سيلندر
  • شركت آذران پيشرو صنعت تبريز نزديك به سه دهه اقدام به توليد انواع سيلندر هاي هيدروليك نموده است و در طي اين مدت با بهره گيري از كارشناسان مجرب داخلي و با استفاده از تكنولوژي و ماشين آلات مدرن موفق به توليد انواع سيلندر هاي هيدروليك جهت صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، فولاد، خودروسازي، ماشين آلات راهسازي، خدمات شهري، صنايع ماشين سازي، قالب سازي، جيگ، فيكسچرها و ساير صنايع گرديده است.
    اين شركت قادر است انواع سيلندر هاي هيدروليك از قطر ۲٠ ميليمتر تا ۵٠٠ ميليمتر و طول كورس تا ۷ متر را توليد نمايد. محدوده فشار سيلندر هاي توليد شده توسط اين شركت ۱۶٠بار مي باشد و بر اساس نياز مشتري تا فشار ۴٠٠ بار قابل تحويل مي باشد. اين شركت همچنين قادر است انواع سيلندر هاي هيدروليك دو طرفه و يك طرفه و انواع مختلف سيلندر ها را بر اساس سفارش مشتري طراحي و توليد نمايد. بخش ديگري از فعاليت هاي اين شركت شامل ساخت انواع جك هاي هيدروليك جهت ساخت بالابرها و آسانسورها  مي باشد كه در دو نوع تلسكوپي و معمولي به همراه يونيت هاي هيدروليك معمولي وشناور در روغن قابل ارائه مي باشد. ما مفتخريم تا با ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتريان گامي بلند در جهت پيشبرد صنعت كشور برداريم.
  • سيلندر هايي كه در اين شركت توليد ميشوند داراي يك سال گارانتي و خدمات پس از فروش مي باشند.

 

بست اسپيت

۷۸ بازديد

بست اسپيت برق

بست اسپيت برق

بست اسپيت برق يكي از ملزومات تاسيسات برق كشي ساختماني است‌. امروزه با گسترش علم و فناوري به كارشناسان به اين نتيجه رسيده اند براي دسترسي به تاسيسات برقي در صورت آسيب ديدگي، بهتر است تمامي تاسيسات از سقف و يا ديوار عبور داده شوند‌. سرعت بالاي نصب بست اسپيت منجر شده است تا اين نوع از بست ها براي پيكر بندي در لوله كشي برق ساختمان ها، اتصالات و فلنج ها بسيار استفاده شود.  بست اسپيت در سايز هاي مختلفي توليد مي شود، تا قادر باشند هر سايز لوله اي را از درون خود عبور دهند.

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2020/04/بست-اسپيت-1.jpg

براي نصب اين بست ها نيازي به كمك و جوشكاري نيست. زيرا بست هاي اسپيت داراي سيستم فوق العاده مرتبي جهت لوله كشي برق فلزي هستند. معمولا لوله هاي برق از ميان اين بست عبور كرده و به هر محلي كه قرار است نصب شود، هدايت مي شود.

به منظور نگه داشتن لوله هاي گالوانيزه كه جهت عبور سيم از آن ها استفاده مي شود، مي توان از اين نوع بست استفاده كرد. از آن جايي كه لوله هاي گالوانيزه برق در محيط هاي مرطوب مورد استفاده قرار مي گيرند، پس بست اسپيت نيز بايد به گونه اي طراحي شود كه در برابر خوردگي از خود مقاومت نشان دهد، به همين دليل اين نوع بست ها از ورق هاي گالوانيزه ساخته شده است و در فرآيند آبكاري آن ها از طريق فرآيند گرم انجام مي پذيرد. چرا كه در اين فرآيند طول عمر و دوام بست اسپيت ها افزايش ميابد. در واقع بست ها بايد به گونه اي ساخته شوند كه در برابر بدترين شرايط آب و هوايي از خود مقاومت بالايي نشان داده تاه به تاسيسات برقي آسيبي وارد نشود.

سايز بست اسپيت

فروش انواع بست اسپيت

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع بست اسپيت برق در سايزهاي مختلف را در برنامه كاري خود قرار داده است. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت بست اسپيت برق ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

 

انواع لوله برق ساختمان

۸۵ بازديد

انواع لوله برق ساختمان

انواع لوله برق ساختمان

در سيم كشي ساختماني براي آنكه در سيم كشي، سيم ها و كابل ها آسيب نبينند و از نظم بهتري برخوردار باشند از لوله هاي برق استفاده مي شود. در ادامه به معرفي آنها  مي پردازيم.

انواع لوله برق ساختمان

لوله پي وي سي pvc برق

لوله  پي وي سي ( لوله PVC ) يكي از انواع لوله  هاي برقي است كه جهت عبور دادن انواع سيم و كابل و براي جلوگيري از صدمه ديدن هاي كابل برق  يا سيم و محافظت از جان افراد در برابر تماس ناخواسته با سيم برق و هادي ها مورد استفاده قرار مي گيرد. لوله  هاي پي وي سي در سازه هاي مسكوني ، تجاري ، اداري ، صنعتي ، ورزشي و كليه سازه هايي كه سيم برق و هادي هاي الكتريكي استفاده مي كنند كاربرد دارند . لوله  هاي برق از طريق اتصالات به هم مرتبط مي شوند ، در ديواره ها و كف ساختمان ها قرار مي گيرند و براي رد كردن كابل و سيم برق از فنر استفاده مي كنند.

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2019/11/pvc.jpg

لوله  پي وي سي داراي بدنه اي از جنس عايق با دوام مي باشد كه به دليل غير قابل اشتعال و ارزان بودن در صنعت ساختمان سازي كاربرد گسترده اي دارد.

لوله كاندوئيت فلزي

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2020/04/لوله-كاندوئيت-فلزي.jpg

براي محافظت و نگهداري از سيم و كابل در طول مسير اجراي سيم كشي و كابل كشي، در واحدهاي صنعتي، پروژه هاي ساختماني و صنعتي، بكارگيري لوله  هاي فولادي برق، مورد توجه قرار مي گيرد كه اجراي آن مي تواند به صورت داخلي و يا روي سطحي انجام پذيرد.
فرم دهي ساده با استفاده از دستگاه لوله  خم كن و مقاومت بالا و ماندگاري اين تجهيزات در برابر ضربات مكانيكي، حيوانات موذي، گرد و غبار و همچنين شكل مناسب آن، محبوبيت لوله  فولادي برق را در نزد كاربران بالا برده است.

لوله گالوانيزه سرد و گرم

لوله  فولادي يا لوله  گالوانيزه يكي از انواع لوله  هاي برق است كه به دليل استحكام بالا داراي كاربرد صنعتي گسترده تري نسبت به انواع ديگر مي باشد . به صورت كلي لوله  برق وسيله اي است كه به عنوان يك پوشش عمل مي كند و مي تواند هادي ها يا سيم هايي را كه از درونش مي گذرد در برابر صدمه ديدن يا تماس مسقيم افراد با آنها محافظت نمايد. استفاده از لوله  هاي برق معمولا در ساختمان هاي اداري ، فروشگاه ها ، هتل ها ، بيمارستان ها ، منازل و غيره رايج مي باشد ولي بسته به محل مورد نظر بايد لوله  اي با جنس مناسب را انتخاب كرد به طور مثال براي استفاده هاي صنعتي به كار بردن لوله  فولادي يا لوله  گالوانيزه مناسب مي باشد.

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2019/11/لوله-فولادي-برق-300x221.jpg

انواع مختلف لوله  و اتصالات برق براي اهداف مشخصي ساخته مي شوند مثلا از انواع لوله  گالوانيزه گرم و سرد براي عبور تجهيزات برق در كارگاه ها و كارخانه ها استفاده مي شود در واقع اين لوله  ها از جنس فلز مي باشند كه قابليت تحمل فشار بالا را دارند و در اثر هرگونه ضربه يا نيرويي نمي شكنند همچنين در فضاهايي كه نياز به استحكام و حفاظت بهتر از سيم كشي ها و كابل كشي هاي ساختمان وجود دارد مي توان از انواع لوله  گالوانيزه برقي به صورت روكار يا توكار استفاده كرد.

لوله خرطومي پلاستيكي و فلزي

لوله  خرطومي از جمله پرمصرف ترين لوله  هاي برق است كه به منظور برق كشي انواع سازه به كار مي رود. ماده اوليه توليد اين محصول گرانول پي وي سي است كه به همراه مواد ديگر استفاده مي شود. در توليد لوله  خرطومي انواع استاندارهاي لازم توسط توليدكنندگان اين محصول رعايت مي شود، به همين دليل اين لوله  ها از كيفيت بالايي برخوردار بوده و براي لوله  كشي برق ساختمان استفاده مي شوند. پيمانكاران ساختمان و افرادي كه در حوزه برق كشي مشغول به فعاليت هستند تا حد ممكن سعي مي كنند از تجهيزات و ابزارهاي استاندارد و با كيفيت در پروژه هاي خود استفاده كنند تا علاوه بر تامين ايمني لازم براي ساختمان، عمر مفيد آن را افزايش دهند.  لوله  هاي برق نقش بسيار مهمي در محافظت از سيم هاي برق ايفا كرده و آنها را در برابر عوامل مختلف و ضربه ايمن مي نمايند.

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2020/04/لوله-خرطومي-برق.jpg

لوله  خرطومي يكي از انواع لوله  هاي برقي است كه داراي بدنه اي انعطاف پذير مي باشد و مي تواند به عنوان مسيري جهت عبور سيم ها و كابل هاي برق مورد استفاده قرار گيرد ، همانطور كه مي دانيد لوله  هاي برق در دسته تجهيزات برقي ساختماني قرار مي گيرند و به عنوان پوششي جهت محافظت از هادي سيم ها به كار مي روند در واقع عبور دادن سيم ها و كابل ها از درون لوله  هاي خرطومي يا لوله  فلكسي كه استحكام بيشتري دارد سبب مي شود تا اين تجهيزات صدمه نبينند و در عين حال از آنها در برابر تماس غير مستقيم يا مستقيم افراد جلوگيري شود.

لوله پليكا برق

لوله  برق پلي اميد يا لوله  برق پليكا در واقع از قديمي ترين و پرمصرف ترين لوله  و اتصالات برق محسوب مي شود كه در صنعت لوله  كشي برقي به دليل سبك بودن ، سهولت نصب و همچنين داشتن قيمت مناسب مورد توجه پيمانكاران و متخصصان برق ساختمان قرار گرفته است ، انواع لوله  برق پلي آميد در واقع در سايزهاي مختلف با ظرفيت هاي متعدد توليد مي شوند كه انتخاب هركدام به محل مورد استفاده و نظر مشتريان بستگي دارد. اين لوله  ها در ضخامت هاي سبك ، متوسط و سنگين توليد مي شوند ولي داراي انعطاف پذيري بالايي هستند كه به راحتي در ساختمان هاي مسكوني نيز مي توانند مورد استفاده قرار گيرند.

http://azaranps.com/wp-content/uploads/2020/04/لوله-پليكا-برق.jpg

لوله  پلي اميد از جنس پلاستيك فشرده بوده كه براي فشارهاي مختلف ساخته مي شوند ، اين لوله  ها در برابر عوامل خوردگي فلزات مانند واكنش هاي شيميايي و اسيدها مقاومت نشان مي دهند بنابراين در شرايط محيطي مختلف قابل استفاده مي باشند. در واقع لوله  هاي پلي آميد در دسته پليمرهاي مهندسي قرار دارند كه معمولا در رنگ هاي مختلف توليد مي شوند و مشتريان مي توانند براي عبور سيمها و كابل هاي ساختمان مورد نظر خود يكي از اين رنگ ها را انتخاب نمايند.

انواع لوله برق ساختمان | فروش انواع لوله برق ساختمان | نمايندگي انواع لوله برق ساختمان | تامين انواع لوله برق ساختمان | توليد انواع لوله برق ساختمان | قيمت انواع لوله برق ساختمان

 

سي چنل

۷۹ بازديد

سي چنل

سي چنل

سي چنل C-CHANNEL يا سي ريل يك قطعه بسيار كاربردي است كه از آن مي توان براي نگهداشتن لوله هاي فولادي و كابل بوسيله بست هاي دوتيكه ي مخصوص و همچنين بعنوان نگهدارنده انواع مختلف ساپورت گالوانيزه با طرح ها و نقشه هاي مختلف و يا براي نگهداشتن انواع سيني كابل و نردبان كابل بر روي ديوار يا زمين و حتي سقف استفاده كرد. سي چنل  بر اساس استاندارد ISO   و BS   توليد مي گردد. سي ريل نام ديگر اين محصول مي باشد، علت اصلي نام گذاري آن شكل ظاهري اين ابزار مي باشد كه به صورت ريلي طراحي و توليد مي شوند. اين محصول مانند ساير محصولات در انواع گوناگوني توليد مي شود كه هر يك برطرف كننده برخي از احتياجات اين سيستم ها مي باشد.

سي چنل ها اغلب به صورت فولادي و گالوانيزه توليد مي شوند. روكش گالوانيزه اين ابزار نيز به صورت گالوانيزه گرم يا گالوانيزه سرد ايجاد مي شود و از اين قطعات در برابر خوردگي و زنگ زدگي محافظت مي نمايد. سي چنل ها مانند بست عمل مي نمايند و نگهدارنده سيني كابل را محكم مي نمايند.

مشخصات فني سي چنل

سي چنل ها در برابر بارگذاري هاي خارجي و رطوبت مقاومت فوق العاده اي دارند. اين دسته از تجهيزات ساختماني در ورقه هاي ۲ متري و ۳ متري توليد مي شود.

ضخامتي كه به طور كلي براي سي چنل ها در نظر گرفته مي شود در اكثر موارد يك ميلي متر است. البته سي چنل هايي كه وظيفه نگهداري تجهيزات سنگين تري مانند تاسيسات آب و فاضلاب را بر عهده دارند، در ضخامت هاي ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ ميليمتري توليد مي شوند. ارتفاع اين محصولات  2 سانت ، 3 سانت ، 4 سانت ، 5 سانت مي باشد و در دو نوع بدون پانچ و پانچ شده توليد مي گردد.

كاربرد سي چنل

در تاسيسات ساختمان ها و آپارتمان ها ،مراكز خريد براي زيبايي نماي ساختمان و مرتب كردن انواع بست هاي كابل از سي چنل استفاده مي شود. اين تجهيزات با كمك لوله هاي فولادي برق از سالم ماندن سيم هاي انتقال دهنده انرژي محافظت مي كنند و مانع بي نظمي و پخش شدنشان مي شوند.

بيشتر اين سي چنل ها براي سيم كشي روباز استفاده مي شود. مثلا مهار كردن انواع لوله هاي برق كه از نوع فلزي مي باشند.

فروش انواع سي چنل

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع سي چنل در برنامه كاري خود قرار داده است. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت انواع سي چنل ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

 

جك پالت

۸۰ بازديد

جك پالت

جك پالت يا همان ليفتراك دستي وسيله اي كاربردي براي حمل و جابه جايي انواع بار در محيط هايي كوچك مانند فروشگاه ها، انبارها، داروخانه ها و محيط هايي بزرگ مانند كارخانه ها و كارگاه ها در حالت هاي مختلف و متناسب با نوع كاربري خاص آن ها طراحي و توليد مي شوند.

جك پالت يا پالت بر به عنوان ابزاري ايده آل به عنوان “كمك رسان درانبارداري و ذخيره كالا” براي كليه امورحمل ونقل دستي كالا در مسيرهاي كوتاه شناخته ميشود.

ابزاري بسيار مناسب براي استفاده در انبارهاي كوچك و متوسط ، فروشگاهها و… مي باشد.

پالت در اين ابزارنقش كليدي را ايفا ميكند، كه انتخاب دستگاه با اندازه پالت رابطه ايي مستقيم دارد.

 

نحوه كار

جك پالت معمولا از يك سيستم جك روغني ( پيستوني ) براي بالا بردن و پايين آوردن اجسام استفاده مي كند. سيستم پيستوني بوسيله آزاد كردن دسته ي ترمز بر روي نوار دسته كنترل مي شود. اين وسيله پيستون ها را با پر كردن از هوا درگير مي كند.

انواع جك پالت

اين دستگاه بر اساس اندازه و تناژ و نوع بار به مدلهاي مختلفي تقسيم بندي مي شود:

جك پالت استاندارد ، پهن ، باريك ، قيچي ، ترازودار ، رول بر ، با شاخك بلند ، كم ارتفاع ، گالوانيزه ، استيل ، با حفاظ ، پالت بر سنگين ، با چرخ لاستيكي ، كوتاه ، سنگين ، برقي و … .

همچنين بر اساس ظرفيت حمل به انواع جك پالت 1.5 تن ، 2 تن ، 2.5 تن ، 3 تن ، 3.5 تن و 5 تن تقسيم مي شوند.

در زير به معرفي چند نمونه از ليفتراك هاي دستي ميپردازيم:

 

نام

توضيحات

تصوير

جك پالت رول بر

از اين دستگاه جهت حمل رولهاي كاغذ ، سلفون و الياف تيشو در محيطهاي محدود توسط استفاده ميشود. رولهاي تا قطر 1800 ميليمتر به وزن 1500 كيلوگرم توسط اين دستگاه قابل حمل مي باشد. استفاده از چرخهاي نوع پلي يورتان ضد سايش كاربري در محيط مختلف را براي اپراتورها آسان نموده است.

 

جك پالت گالوانيزه

همانطور كه از نام اين نوع جك پالت دستي پيداست ، استفاده از فلز گالوانيزه در شاسي و پمپ دستگاه مشكل زنگ زدن آن را حل كرده است ، از ديگر مزاياي گالوانيزه بودن پمپ ، طولاني كردن زمان يخ زدن روغن هيدروليك آن ميباشد .
كارخانه جات با برودت و رطوبت بالا اعم از كشتارگاهها ، سردخانه ها و توليد كنندهاي فراوردهاي دريايي از مهمترين مصرف كنندگان اين دستگاه ميباشند .

 

جك پالت استاندارد

اين نوع جك پالت براي استفاده در مكان هايي با فضاي كم و باريك به عنوان مثال استفاده در يك كانتينر براي كشيدن پالت هاي انتهايي به ابتداي كانتينر و يا انبارهاي كوچك مورد استفاده قرار ميگيرد.

 

جك پالت شاخ بلند

اين نوع جك پالت به منظور حمل و نقل بارهايي با طولي بيشتر از حد استاندارد يعني بار هاي كه طول آنها از 120 سانتيمتر بيشتر است يا براي بلند كردن دو پالت كنار هم و بصورت همزمان استفاده ميگردد.

 

جك پالت عريض

براي جابه جايي بارهايي داراي عرضي بيش از حد استاندارد يعني بار هايي كه عرض آن از 53 بيشتر است مانند يخچال و سردخانه هاي صنعتي مورد استفاده قرار ميگيرند.

 

جك پالت باسكول دار – ترازو دار – توزين دار

اين نوع از جك پالت ها يك ترازو بر روي خود دارند كه ترازو ميتواند ديجيتال يا آنالوگ باشد. از اين ترازو براي وزن كشي سريع تر بار در انبارها مخصوصا در انبارهاي مواد غذايي استفاده مي شود.

 

جك پالت قيچي

جك پالت قيچي بيشتر براي حمل بار و هم انتقال آن به داخل خودرو حامل بار (وانت، خاور و …) مورد استفاده هستند.

 

جك پالت دستي

ساده ترين نوع جك پالت همين نوع مي باشد، كه از آن براي جابه جايي بار با استفاده از نيروي دست استفاده مي شود.

 

جك پالت برقي – پالت تراك

همانطور كه از اسم اين نوع جك پالت پيداست عمل جابه جايي بار به وسيله نيروي برق انجام مي شود و كاربر تنها كافي است پشت فرمان بايستد و عمل حمل و يا جابه جايي را توسط آن انجام دهد.

 

 

انواع جك پالت بر حسب تناژ

جك پالت2 تن

پالت بر ايده آل ترين وسيله براي حمل و نقل، تخليه وبارگيري كالا به صورت دستي در بسياري از مكانها از قبيل انبارها و فروشگاه ها و… مي باشد.

  • جك پالتي سبك با طراحي ساده، اقتصادي اما مورداطمينان
  • طول عمر طولاني با حداقل هزينه هاي سرويس و نگهداري
  • سوپاپ مخصوص محافظت درفشار بالا براي جلوگيري از اضافه بار و محافظت از پمپ
  • همه اتصالات براي جلوگيري از نشتي روغن به خوبي مهروموم و آب بندي شده اند
  • مانورحركتي بالا و كاربري آسان
  • شيرتخليه قابل تنظيم براي تنظيم دلخواه سرعت تخليه
  • پوشش نهايي پودراپوكسي براي حداكثر مقاومت در خوردگي و زنگ زدگي دستگاه

جك پالت3 تن

اين دستگاه پر فروش ترين و به عبارتي پر استفاده ترين نوع از در انبارهاست. از برخي مشخصات اصلي اين دستگاه ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

  • امور دستي جابجاي و بلند كردن پالت در انبارها، فروشگاهها و …
  • امور سنگين و نيمه سنگين در حمل و جابجايي كالا
  • پمپ با دستگاه هاي پرس و ريخته گري درجه يك
  • با آلياژ آبكاري شده كه افزايش باربري را بدون آسيب ديدگي موجب مي گردد.
  • سوپاپ اطمينان باعث مي شود، هنگام اضافه بار به دستگاه آسيب نبيند.
  • لاستيك از جنس مرغوب ( پلي ارتان) مداد پليمري مي باشد كه خاصيت نرمي و در عين حال ضد سايش را دارد.

جك پالت3.5 تن

يكي ديگر از پر فروش ها تناژ 3.5 تن اين دستگاه است كه داراي مشخصات زير است:

  • پمپ هيدروليك يكپارچه براي جلوگيري از هر گونه نشتي روغن در طولاني مدت مجهز به سيستم محافظ بار بيش از ظرفيت
  • چرخش 210 درجه براي مانور آسان تر
  • ارتباط ميان ميل فرمان و پيستون پمپ از نوع فشنگي، سيستم آسان تعويض جرخ عقب
  • قابليت گريس خوري در تمام نقاط متحرك و اتصالات
  • چرخها از جنس پلي اورتن (PU) جهت دوام بيشتر در مقابل سايش
  • استفاده از ورق ضخيمتر نسبت به مدلهاي مشابه همراه با اسكلت داخلي در زير شاخك
  • قابليت تنظيم سرعت تخليه به دو صورت دستي و پايي

جك پالت5 تن

5 تن يكي از اقتصادي ترين و ساده ترين راه حل هاي بارگيري و تخليه كالاهاي با وزن بسيار سنگين مي باشد، بدنه بسيار مقاوم فولادي و پمپ قدرتمند با پيستون بزرگ جهت كاربري طولاني و آسان از ويژگي هاي اصلي اين نوع دستگاه مي باشد.

  • پمپ هيدروليك قدرتمند مجهز به سوپاپ تخليه با قابليت تنظيم دقيق
  • ارتباط ميان دسته فرمان و پيستون پمپ از نوع فشنگي، سيستم آسان تعويض جرخ عقب
  • قابليت گريس خوري در تمام نقاط متحرك و اتصالات
  • استفاده از ورق شش ميليمتري فولادي در شاسي همراه با مقاوم سازي داخلي
  • محور هاي مخصوص زير شاخك ها از جنس فولاد سخت بوده و قابل تنظيم مي باشند
  • چرخهاي فرمان و جلو از دو جنس تفلون و فولادي قابل عرضه مي باشند
  • پمپ قدرتمند مخصوص بارهاي سنگين

نكات كليدي در خريد جك پالت

همان طور كه مي دانيد ليفتراك دستي از پركاربردترين تجهيزات انبارداري مي باشد كه با توجه به انواع مختلف آن مشتري گاها نمي داند كدام مورد با نياز آن سازگاري دارد.

قيمت جك پالت چقدر است؟ ارزان قيمت بخرم يا گران قيمت ؟ جگ پالت مناسب من كدام است ؟

شاخك جك پالت

اول از همه توجه كنيد كه طول شاخك مورد انتخاب شما متناسب با طول پالت هايتان باشد. جك پالت ها به دو دسته شاخك كوتاه و شاخك بلند تقسيم مي شوند. از طرفي بايد اين نكته را بدانيد كه شاخك بلند براي دور زدن به فضاي بيشتري نياز دارد. بعضي از چنگال ها هم خيلي كوتاه هستند كه شايد مناسب كار شما نباشد.

ظرفيت حمل بار جك پالت

قبل از انتخاب حتما بايد بدانيد حدود وزن بار شما چقدر است و متناسب بار خود ليفتراك دستي خود را انتخاب نماييد.

توانايي بالابري جك پالت

اگر نياز داريد كه بار را تا ارتفاع خاصي بالا ببريد اطمينان حاصل كنيد كه جك پالت اين ارتفاع را براي شما فراهم مي كند.
ظرفيت جك پالت هم به اين ارتفاع هميشه وابسته است و حداقل ارتفاع آن را حتما چك كنيد تا دقيقا با نياز درخواستي شما يكي باشد.

وزن خود جك پالت

وزن دستگاهي كه ميخريد ميتواند يك عامل مهم در انتخاب آن باشد زيرا وزن ليفتراك دستي ميتواند در جابجايي آن موثر باشد.

چرخ جك پالت

براي عملكرد صحيح دستگاه انتخاب صحيح چرخ ، مساله خيلي مهمي است.
چرخ هاي با كيفيت هم چنين از كفپوش شما نيز محافظت مي كنند ، پس در انتخاب آن دقت كنيد.

 

انواع سيني كابل

۷۷ بازديد

سيني كابل

سيني كابل هاي گالوانيزه Cable tray به منظور حفاظت از سيستم عبوري كابلها و نيز جهت هرچه مرتب كردن كابل و جلوگيري از تماس كابل هاي برق با يكديگر استفاده ميشود.  سيني كابل با دو نوع گالوانيزه فابريك و سيني كابل گالوانيزه گرم آبكاري شده توليد ميگردد.  سيني كابل به عنوان يك جايگزين مناسب براي سيم كشي روكار استفاده مي شود اين ابزار در جهت زيبايي و مرتب بودن كابل كشي‌ها و هچنين جهت نصب انواع مهتابي در زير آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. در شركت ها، موسسات، توليدي ها و كارخانجات به جهت وجود تعداد بيشماري دستگاه ها و راههاي ارتباطي و تعدد استفاده از كابل ها استفاده از سيني كابل بسيار معقول و به صرفه مي باشد.  سيني كابل باعث مي شود تا مجموعه زيادي از كابل ها علاوه بر اينكه از حفاظت برخوردار باشند، به صورت منظم و از يك مسير عبور كنند.

مزاياي استفاده از سيني كابل

تنوع در قطعات و اتصالات كه هر نوع شكل‌دهي را به راحتي امكان‌پذير مي‌سازد.

غيرقابل اشتعال بودن قطعات

ساخت و توليد مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و استاندارد اروپا

سيني كابل و نردبانهاي كابل با ورق استيل مقاوم در برابر بخارهاي اسيدي و سايرمواد شيميايي

داراي لبه‌هاي صاف و عدم صدمه به كابل مي‌شود.

مقاوم در برابر ضربه

ايده‌آل براي مناطق آب و هوايي مرطوب

داراي عمر بسيار بالا

سايزهاي متنوع

تحمل وزن بالا

انواع سيني كابل

سيني كابل آلومينيومي

سيني كابل ساخته شده توسط آلومينيوم به عنوان سيني كابل آلومينيومي شناخته مي شوند. معمولا اين نوع از سيني كابل به دليل مقاومت بالا نسبت به وزن خود، دوام زياد در برابر خوردگي و راحتي نصب، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. آنها همچنين مزاياي ديگري از جمله وزن سبك (نزديك به نسبت 50٪ از سيني كابل فولادي)،  تعمير و نگهداري ارزان را دارند و همچنين جنس اين سيني كابل ها كه آلومينيومي و غير مغناطيسي هستند باعث مي شود كه منجر به كاهش تلفات الكتريكي شود. در كل سيني كابل آلومينيومي بهترين مقاومت در برابر آسيب را در محيط هايي با ميزان خوردگي بالا دارند.

سيني كابل هاي كابل فولادي

مزيت هاي اصلي استفاده از سيني كابل استيل، قدرت بالاي آن و هزينه كم است. معايبي كه در اين مدل از سيني كابل مي توان مشاهده كرد عبارتند از وزن بالا، هدايت الكتريكي كم و مقاومت نسبتا ضعيف در برابر خوردگي. بنابراين برخي از شركت ها پوشش و آبكاري خاص در بهبود ميزان مقاومت در برابر خوردگي را ارائه مي كنند. از اين موارد مي توان به پيش گالوانيزه، گالوانيزه گرم (پس از ساخت)، اپوكسي و رنگ هاي خاص اشاره كرد. اين نوع از سيني كابل استقامت مكانيكي بسيار بالايي دارند و توسط فرآيند شكل گيري با نورد مستمر ساخته مي شوند. در نتيجه فرآيند فرم دهي و اكسترود باعث افزايش استقامت در سيني كابل فولادي مي گردد.

سيني كابل از جنس فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر رنگدانه ها، مواد شيميايي آلي و مواد شيميايي غير آلي در دماي بالا است. بعضاً مشاهده مي شود كه در مكان هايي نياز به سيني كابل مي باشد، ولي  به جهت رطوبت بسيار بالا شاهد خورندگي بيش از حد هستيم، همانند كارخانجات فراورده هاي شير كه همواره نياز به استريل كردن كل محيط با مواد شوينده قوي دارند، بنابراين در اين گونه محيط ها حتما بايد از سيني كابل استيل استفاده نماييم.  سيني كابل استيل ضد زنگ علاوه بر زيبايي، استحكام بالا و مقاومت زيادي در برابر خورندگي نسبت به ديگر سيني كابل ها دارد. اين نوع از سيني كابل به نسبت ديگر سيني كابل ها داراي قيمت بالاتري بوده بنابراين ميزان متقاضي كمتري در بازار خريد و فروش سيني كابل دارند. ميزان بالاي كروم و نيكل و كاهش ميزان كربن منجر به مقاومت بالا در برابر خوردگي در اين جنس از سيني كابل شده است.

انتخاب مناسب سيني كابل

محيطي كه سيني كابل در آن به كار مي رود در تعيين نوع سيني كابل بسيار اهميت دارد، اگر در محيطي كه در معرض هواي شرجي و مرطوب و نم قرار دارد بخواهيم از سيني كابل استفاده كنيم بايد سيني كابلي باشد كه در مقابل اين جريانات  مقاومت بالايي داشته باشد اين نوع سيني كابل از جنس سيني كابل گالوانيزه گرم ابكاري شده  است. سيني كابل گالوانيزه گرم طول عمري بيشتري نسبت به سيني كابل گالوانيزه معمولي را دارا ميباشد. اما محيطي كه براي نصب سيني كابل انتخاب كرده ايم فضايي مملو از بخارهاي اسيدي مي باشد جنس سيني كابل بايد از جنس استيل ضد باشد كه در برابر خوردوگي اسيد روغن و آمونياك بسيار مقاوم است. اين نوع از سيني كابل ها در اين چنين محيط هايي عمر بسيار طولاني نيز دارند.

مهندس يا طراح بايد نوع سيني كابل را كه داراي ويژگي هاي مختلفي است، با توجه به الزامات مورد نياز در پروژه انتخاب كند. انواع مختلف سيني كابل در برنامه هاي كاري مختلف استفاده مي شود.  سيني كابل هايي كه در كف استفاده مي شوند، حداكثر حفاظت از كابل ها را خواهند داشت، اما اين سيني كابل ها نياز به برش يا استفاده از برخي اتصالات براي ورود يا خروج كابل ها دارند. در واقع محفظه عميق و محكم براي كابل ها، كانال كابلي يا كابل كشي ناميده مي شوند. معمولا سيني كابل ها به شكلي طراحي مي شوند تا منافذي را براي عبور هرچه بيشتر جريان هوا در اطراف سيم ها، خروج گرد و غبار و حتي آب را داشته باشند. بنابراين ظاهري مشبك را نيز در آن ها شاهد مي باشيم.

از انواع سيني كابل كه مورد استفاده قرار مي گيرند ميتوان به :

سيني كابل با ورقه مشبك

نردبانهاي كابل

سيني كابل ستون فقراتي

سيني هاي بسكت يا مشBasket  يا Mesh)

سيني كابل ورقه مشبك

سيني كابل ورقه مشبك

اين نوع از سيني كابل ، ورق گالوانيزه مي باشد كه در ضخامتهاي  ( 1  ،  1/25  و  1/5 )  براي كاربردهاي گوناگون ساخته مي شود. اما اين سيني كابل هاي مشبك را در عرض هاي مختلف و با ابعاد: 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500 و 600 ميليمتر مي توان يافت. براي هر يك از عرض هايي كه نام برديم يك سري كامل از متعلقات مربوطه، فيتينگ ها و نگه دارنده ها نيز ساخته مي شود. اين سيني كابل ها، همانند ديگر سيني كابل هاي استاندارد در طول دو متر ساخته مي شوند. اين سيني كابل ها داراي درپوشي مي باشند كه در انتهاي عمليات كابل كشي براي پوشش نهايي استفاده مي شود تا از هرگونه آسيب فيزيكي به كابل ها جلوگيري كرده و به گونه اي دور تا دور مجموعه كابل ها را مي پوشاند.

نردبان هاي كابل

80٪ سيني كابل هاي مورد استفاده در صنايع، از نوع نردبان مي باشد. از آنجايي كه اين سيني كابل ها ظاهري همچون نردبان را دارندبه اين اسم نامگذاري شده اند.  سيني كابل نردبان، بدون پوشش  بوده كه اين موضوع اجازه مي دهد حداكثر جريان آزاد هوا در سراسر كانال كابل كشي وجود داشته باشد تا حرارت توليد شده در هادي هاي كابل به طور موثر از بين برود.

ويژگي هاي نردبان هاي كابل

در اين نوع از سيني كابل شاهد استفاده از جنس گالوانيزه هستيم كه ضخامت به كار رفته در آن (1.25 و 1.5) مي باشد. پهناي ان نيز معمولاً برابر با 50 و 100 ميليمتر است و همانند سيني كابل ورقه مشبك، داراي يك سري كامل از فيتينگ ها، متعلقات لازم و نگهدارنده ها مي باشند. در اين نوع از سيني كابل فاصله بين پله ها به شكل معمول و استاندار خود، يعني 250 ميليمتر است. در اين مدل نيز درازاي هر سيني كابل تنها 2 متر مي باشد كه اندازه استاندارد در ساخت انواع مختلف سيني كابل ديگر نيز مي باشد. زانويي به كار رفته در نردبان كابل از جنس ورق گالوانيزه با ضخامت هاي (1، 1.25 و 1.5) بوده و از زانوها در مسير با تغيير جهت نود درجه استفاده مي شود. همچنين سه راهي در اين سيني كابل تماما از جنس ورق گالوانيزه است و ضخامت آن نيز برابر 1، 1.25 و 1.5 سانت است.

سيني كابل ستون فقراتي

براي پاسخ به پرسش “انواع سيني كابل چيست” در اين قسمت مي توان به سيني كابل ستون فقراتي اشاره كرد. سيني كابل ستون فقراتي يك سيستم پشتيباني از كابل است كه به راحتي نصب شده و از لحاظ ايمني، قابل اطمينان مي باشد.

در اين مدل از سيني كابل مي توان كابل ها را از دو طرف سيني كابل بارگيري كرد. به دليل باز بودن اطراف سيني كابل ستون فقراتي، يك جريان هواي مناسب براي جلوگيري از گرم شدن كابل ها وجود دارد. در ساخت اين گونه از سيني كابل ، از وجود هر گونه لبه هاي تيز و سخت خودداري شده تا ايمني به بهترين شكل حفظ گردد.

وزن بسيار كم اين نوع از سيني كابل ، استفاده از آن را بسيار راحتتر نموده و جنس ضد زنگ آن باعث دوام و عمر هرچه بيشتر آن مي گردد. از اين نوع از سيني كابل براي نصب كابل هاي برق با ولتاژ كم استفاده مي شود و حداكثر آزادي در آن مشاهده مي شود. سرعت نصب بسيار بالاي آن از ويژگي هاي مهم اين نوع از سيني كابل مي باشد.

سيني كابل هاي بسكت يا مش (Basket يا Mesh)

نوع ديگري از سيني كابل سيني بسكت يا مش نام دارد. معمولا اين نوع از سيني كابل براي جدا كردن سيم هاي كوچكتر از يكديگر بوده و همچنين براي پشتيباني از سيم استفاده مي شود. در اين نوع از سيني كابل نيز از جنس مقاوم و سبكي استفاده شده است. اطراف آن نيز كاملا باز بوده كه مي تواند به بهترين شكل باعث يك تهويه مناسب با جريان داشتن هوا ايجاد نمايد. به طور معمول اين نوع از سيني كابل براي ارتباطات مخابراتي و يا مسير فيبرهاي نوري استفاده مي شود سيني كابل معمولا از جنس مشتركي از فولاد گالوانيزه، فولاد ضد زنگ، آلومينيوم، پلاستيك فشرده و يا شيشه نشكن ساخته مي شود. در همگي موارد وزن به كار رفته در ساخت سيني كابل ها بسيار كم بوده و با توجه به نوع مصرف شيوه نصب بسيار آساني داشته كه در كوتاه ترين زمان ممكن صورت مي گيرد.

متعلقات سيني كابل و نردبان كابل

زانويي سيني كابل

زانويي افقي مسير يك كابل را در يك صحفه تغيير مي دهد. اين زانويي ها در انتهاي سيني كابل گالوانيزه بسته شده و در زاويه هاي ۳۰، ۴۵، ۹۰ درجه ساخته مي شود.

زانويي هاي داخلي و خارجي نيز هستند كه براي تغييرات در صحفه عمودي در انتهاي سيني كابل بسته مي شود. اين زانويي ها در شكل هاي مختلف از جمله T و + شكل ساخته مي شود. كلمپ ها و نگهدارنده ها و بست هاي مختلفي به همراه سيني كابل استفاده مي شوند تا يك سيستم عملياتي كامل  سيني كابل گالوانيزه تامين كند.

سه راهي سيني كابل

از سه راهي سيني كابل به منظور تغيير در مسير كابل ها استفاده مي شود . سه راهي سيني كابل توسط رابط بخ سيني كابل متصل مي گردد. در نهايت به قسمت چهار راه سيني نردبان كابل مي توان اشاره كرد كه همانند موارد قبلي از جنس و اندازه هاي مشابهي ساخته شده است.

سيني كابل نردبان بدون پوشش، اجازه مي دهد حداكثر جريان آزاد هوا در سراسر كابل چرخش داشته باشد. همچنين اين امر اجازه مي دهد تا حرارت توليد شده در هادي هاي كابل ها به طور موثر از بين برود.

چهارراه سيني كابل

از ديگر متعلقات سيني كابل سه راهي سيني كابل و يا چهارراه سيني كابل ميباشد كه در جاهايي كه كابلها بايد تقسيم شود ودر مسير ديگري به راه ادامه دهند از سه راهي سيني كابل و يا چهارراه سيني كابل استفاده ميشود.

كاهنده سيني كابل

از ديگر متعلقات سيني كابل تبديل به چپ سيني كابل تبديل به راست سيني كابل تبديل مستقيم سيني كابل و يا سيني كابل درعرض ميباشد از تبديل سيني كابل و يا كاهنده سيني كابل زماني استفاده ميشود كه ميخواهيم تعداد كابلها را كم كنيم وبه عرض كمتري از سيني كابل احتياج داريم براي كم كردن عرض سيني كابل و يا نردبان كابل از تبديل سيني كابل و يا كاهنده سيني كابل استفاده ميشود.

از ديگر لوازم جانبي سيني كابل مي توان به :

درب سيني كابل

رابط سيني كابل

سه راهي سيني كابل

ساپورت سيني كابل

پيچ كله قارچي و مهره و واشر

اشاره كرد.

 

 

انواع سيني كابل

۸۹ بازديد

سيني كابل

سيني كابل هاي گالوانيزه Cable tray به منظور حفاظت از سيستم عبوري كابلها و نيز جهت هرچه مرتب كردن كابل و جلوگيري از تماس كابل هاي برق با يكديگر استفاده ميشود.  سيني كابل با دو نوع گالوانيزه فابريك و سيني كابل گالوانيزه گرم آبكاري شده توليد ميگردد.  سيني كابل به عنوان يك جايگزين مناسب براي سيم كشي روكار استفاده مي شود اين ابزار در جهت زيبايي و مرتب بودن كابل كشي‌ها و هچنين جهت نصب انواع مهتابي در زير آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. در شركت ها، موسسات، توليدي ها و كارخانجات به جهت وجود تعداد بيشماري دستگاه ها و راههاي ارتباطي و تعدد استفاده از كابل ها استفاده از سيني كابل بسيار معقول و به صرفه مي باشد.  سيني كابل باعث مي شود تا مجموعه زيادي از كابل ها علاوه بر اينكه از حفاظت برخوردار باشند، به صورت منظم و از يك مسير عبور كنند.

مزاياي استفاده از سيني كابل

  1. تنوع در قطعات و اتصالات كه هر نوع شكل‌دهي را به راحتي امكان‌پذير مي‌سازد.
  2. غيرقابل اشتعال بودن قطعات
  3. ساخت و توليد مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و استاندارد اروپا
  4. سيني كابل و نردبانهاي كابل با ورق استيل مقاوم در برابر بخارهاي اسيدي و سايرمواد شيميايي
  5. داراي لبه‌هاي صاف و عدم صدمه به كابل مي‌شود.
  6. مقاوم در برابر ضربه
  7. ايده‌آل براي مناطق آب و هوايي مرطوب
  8. داراي عمر بسيار بالا
  9. سايزهاي متنوع
  10. تحمل وزن بالا

انواع سيني كابل

سيني كابل آلومينيومي

سيني كابل ساخته شده توسط آلومينيوم به عنوان سيني كابل آلومينيومي شناخته مي شوند. معمولا اين نوع از سيني كابل به دليل مقاومت بالا نسبت به وزن خود، دوام زياد در برابر خوردگي و راحتي نصب، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. آنها همچنين مزاياي ديگري از جمله وزن سبك (نزديك به نسبت 50٪ از سيني كابل فولادي)،  تعمير و نگهداري ارزان را دارند و همچنين جنس اين سيني كابل ها كه آلومينيومي و غير مغناطيسي هستند باعث مي شود كه منجر به كاهش تلفات الكتريكي شود. در كل سيني كابل آلومينيومي بهترين مقاومت در برابر آسيب را در محيط هايي با ميزان خوردگي بالا دارند.

سيني كابل هاي كابل فولادي

مزيت هاي اصلي استفاده از سيني كابل استيل، قدرت بالاي آن و هزينه كم است. معايبي كه در اين مدل از سيني كابل مي توان مشاهده كرد عبارتند از وزن بالا، هدايت الكتريكي كم و مقاومت نسبتا ضعيف در برابر خوردگي. بنابراين برخي از شركت ها پوشش و آبكاري خاص در بهبود ميزان مقاومت در برابر خوردگي را ارائه مي كنند. از اين موارد مي توان به پيش گالوانيزه، گالوانيزه گرم (پس از ساخت)، اپوكسي و رنگ هاي خاص اشاره كرد. اين نوع از سيني كابل استقامت مكانيكي بسيار بالايي دارند و توسط فرآيند شكل گيري با نورد مستمر ساخته مي شوند. در نتيجه فرآيند فرم دهي و اكسترود باعث افزايش استقامت در سيني كابل فولادي مي گردد.

سيني كابل از جنس فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر رنگدانه ها، مواد شيميايي آلي و مواد شيميايي غير آلي در دماي بالا است. بعضاً مشاهده مي شود كه در مكان هايي نياز به سيني كابل مي باشد، ولي  به جهت رطوبت بسيار بالا شاهد خورندگي بيش از حد هستيم، همانند كارخانجات فراورده هاي شير كه همواره نياز به استريل كردن كل محيط با مواد شوينده قوي دارند، بنابراين در اين گونه محيط ها حتما بايد از سيني كابل استيل استفاده نماييم.  سيني كابل استيل ضد زنگ علاوه بر زيبايي، استحكام بالا و مقاومت زيادي در برابر خورندگي نسبت به ديگر سيني كابل ها دارد. اين نوع از سيني كابل به نسبت ديگر سيني كابل ها داراي قيمت بالاتري بوده بنابراين ميزان متقاضي كمتري در بازار خريد و فروش سيني كابل دارند. ميزان بالاي كروم و نيكل و كاهش ميزان كربن منجر به مقاومت بالا در برابر خوردگي در اين جنس از سيني كابل شده است.

انتخاب مناسب سيني كابل

محيطي كه سيني كابل در آن به كار مي رود در تعيين نوع سيني كابل بسيار اهميت دارد، اگر در محيطي كه در معرض هواي شرجي و مرطوب و نم قرار دارد بخواهيم از سيني كابل استفاده كنيم بايد سيني كابلي باشد كه در مقابل اين جريانات  مقاومت بالايي داشته باشد اين نوع سيني كابل از جنس سيني كابل گالوانيزه گرم ابكاري شده  است. سيني كابل گالوانيزه گرم طول عمري بيشتري نسبت به سيني كابل گالوانيزه معمولي را دارا ميباشد. اما محيطي كه براي نصب سيني كابل انتخاب كرده ايم فضايي مملو از بخارهاي اسيدي مي باشد جنس سيني كابل بايد از جنس استيل ضد باشد كه در برابر خوردوگي اسيد روغن و آمونياك بسيار مقاوم است. اين نوع از سيني كابل ها در اين چنين محيط هايي عمر بسيار طولاني نيز دارند.

مهندس يا طراح بايد نوع سيني كابل را كه داراي ويژگي هاي مختلفي است، با توجه به الزامات مورد نياز در پروژه انتخاب كند. انواع مختلف سيني كابل در برنامه هاي كاري مختلف استفاده مي شود.  سيني كابل هايي كه در كف استفاده مي شوند، حداكثر حفاظت از كابل ها را خواهند داشت، اما اين سيني كابل ها نياز به برش يا استفاده از برخي اتصالات براي ورود يا خروج كابل ها دارند. در واقع محفظه عميق و محكم براي كابل ها، كانال كابلي يا كابل كشي ناميده مي شوند. معمولا سيني كابل ها به شكلي طراحي مي شوند تا منافذي را براي عبور هرچه بيشتر جريان هوا در اطراف سيم ها، خروج گرد و غبار و حتي آب را داشته باشند. بنابراين ظاهري مشبك را نيز در آن ها شاهد مي باشيم.

از انواع سيني كابل كه مورد استفاده قرار مي گيرند ميتوان به :

سيني كابل ورقه مشبك

اين نوع از سيني كابل ، ورق گالوانيزه مي باشد كه در ضخامتهاي  ( 1  ،  1/25  و  1/5 )  براي كاربردهاي گوناگون ساخته مي شود. اما اين سيني كابل هاي مشبك را در عرض هاي مختلف و با ابعاد: 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500 و 600 ميليمتر مي توان يافت. براي هر يك از عرض هايي كه نام برديم يك سري كامل از متعلقات مربوطه، فيتينگ ها و نگه دارنده ها نيز ساخته مي شود. اين سيني كابل ها، همانند ديگر سيني كابل هاي استاندارد در طول دو متر ساخته مي شوند. اين سيني كابل ها داراي درپوشي مي باشند كه در انتهاي عمليات كابل كشي براي پوشش نهايي استفاده مي شود تا از هرگونه آسيب فيزيكي به كابل ها جلوگيري كرده و به گونه اي دور تا دور مجموعه كابل ها را مي پوشاند.

نردبان هاي كابل

80٪ سيني كابل هاي مورد استفاده در صنايع، از نوع نردبان مي باشد. از آنجايي كه اين سيني كابل ها ظاهري همچون نردبان را دارندبه اين اسم نامگذاري شده اند.  سيني كابل نردبان، بدون پوشش  بوده كه اين موضوع اجازه مي دهد حداكثر جريان آزاد هوا در سراسر كانال كابل كشي وجود داشته باشد تا حرارت توليد شده در هادي هاي كابل به طور موثر از بين برود.

ويژگي هاي نردبان هاي كابل

در اين نوع از سيني كابل شاهد استفاده از جنس گالوانيزه هستيم كه ضخامت به كار رفته در آن (1.25 و 1.5) مي باشد. پهناي ان نيز معمولاً برابر با 50 و 100 ميليمتر است و همانند سيني كابل ورقه مشبك، داراي يك سري كامل از فيتينگ ها، متعلقات لازم و نگهدارنده ها مي باشند. در اين نوع از سيني كابل فاصله بين پله ها به شكل معمول و استاندار خود، يعني 250 ميليمتر است. در اين مدل نيز درازاي هر سيني كابل تنها 2 متر مي باشد كه اندازه استاندارد در ساخت انواع مختلف سيني كابل ديگر نيز مي باشد. زانويي به كار رفته در نردبان كابل از جنس ورق گالوانيزه با ضخامت هاي (1، 1.25 و 1.5) بوده و از زانوها در مسير با تغيير جهت نود درجه استفاده مي شود. همچنين سه راهي در اين سيني كابل تماما از جنس ورق گالوانيزه است و ضخامت آن نيز برابر 1، 1.25 و 1.5 سانت است.

سيني كابل ستون فقراتي

براي پاسخ به پرسش “انواع سيني كابل چيست” در اين قسمت مي توان به سيني كابل ستون فقراتي اشاره كرد. سيني كابل ستون فقراتي يك سيستم پشتيباني از كابل است كه به راحتي نصب شده و از لحاظ ايمني، قابل اطمينان مي باشد.
در اين مدل از سيني كابل مي توان كابل ها را از دو طرف سيني كابل بارگيري كرد. به دليل باز بودن اطراف سيني كابل ستون فقراتي، يك جريان هواي مناسب براي جلوگيري از گرم شدن كابل ها وجود دارد. در ساخت اين گونه از سيني كابل ، از وجود هر گونه لبه هاي تيز و سخت خودداري شده تا ايمني به بهترين شكل حفظ گردد.
وزن بسيار كم اين نوع از سيني كابل ، استفاده از آن را بسيار راحتتر نموده و جنس ضد زنگ آن باعث دوام و عمر هرچه بيشتر آن مي گردد. از اين نوع از سيني كابل براي نصب كابل هاي برق با ولتاژ كم استفاده مي شود و حداكثر آزادي در آن مشاهده مي شود. سرعت نصب بسيار بالاي آن از ويژگي هاي مهم اين نوع از سيني كابل مي باشد.

سيني كابل هاي بسكت يا مش (Basket يا Mesh)

نوع ديگري از سيني كابل سيني بسكت يا مش نام دارد. معمولا اين نوع از سيني كابل براي جدا كردن سيم هاي كوچكتر از يكديگر بوده و همچنين براي پشتيباني از سيم استفاده مي شود. در اين نوع از سيني كابل نيز از جنس مقاوم و سبكي استفاده شده است. اطراف آن نيز كاملا باز بوده كه مي تواند به بهترين شكل باعث يك تهويه مناسب با جريان داشتن هوا ايجاد نمايد. به طور معمول اين نوع از سيني كابل براي ارتباطات مخابراتي و يا مسير فيبرهاي نوري استفاده مي شود سيني كابل معمولا از جنس مشتركي از فولاد گالوانيزه، فولاد ضد زنگ، آلومينيوم، پلاستيك فشرده و يا شيشه نشكن ساخته مي شود. در همگي موارد وزن به كار رفته در ساخت سيني كابل ها بسيار كم بوده و با توجه به نوع مصرف شيوه نصب بسيار آساني داشته كه در كوتاه ترين زمان ممكن صورت مي گيرد.

متعلقات سيني كابل و نردبان كابل

زانويي سيني كابل

زانويي افقي مسير يك كابل را در يك صحفه تغيير مي دهد. اين زانويي ها در انتهاي سيني كابل گالوانيزه بسته شده و در زاويه هاي ۳۰، ۴۵، ۹۰ درجه ساخته مي شود.

زانويي هاي داخلي و خارجي نيز هستند كه براي تغييرات در صحفه عمودي در انتهاي سيني كابل بسته مي شود. اين زانويي ها در شكل هاي مختلف از جمله T و + شكل ساخته مي شود. كلمپ ها و نگهدارنده ها و بست هاي مختلفي به همراه سيني كابل استفاده مي شوند تا يك سيستم عملياتي كامل  سيني كابل گالوانيزه تامين كند.

سه راهي سيني كابل

از سه راهي سيني كابل به منظور تغيير در مسير كابل ها استفاده مي شود . سه راهي سيني كابل توسط رابط بخ سيني كابل متصل مي گردد. در نهايت به قسمت چهار راه سيني نردبان كابل مي توان اشاره كرد كه همانند موارد قبلي از جنس و اندازه هاي مشابهي ساخته شده است.

سيني كابل نردبان بدون پوشش، اجازه مي دهد حداكثر جريان آزاد هوا در سراسر كابل چرخش داشته باشد. همچنين اين امر اجازه مي دهد تا حرارت توليد شده در هادي هاي كابل ها به طور موثر از بين برود.

چهارراه سيني كابل

از ديگر متعلقات سيني كابل سه راهي سيني كابل و يا چهارراه سيني كابل ميباشد كه در جاهايي كه كابلها بايد تقسيم شود ودر مسير ديگري به راه ادامه دهند از سه راهي سيني كابل و يا چهارراه سيني كابل استفاده ميشود.

كاهنده سيني كابل

از ديگر متعلقات سيني كابل تبديل به چپ سيني كابل تبديل به راست سيني كابل تبديل مستقيم سيني كابل و يا سيني كابل درعرض ميباشد از تبديل سيني كابل و يا كاهنده سيني كابل زماني استفاده ميشود كه ميخواهيم تعداد كابلها را كم كنيم وبه عرض كمتري از سيني كابل احتياج داريم براي كم كردن عرض سيني كابل و يا نردبان كابل از تبديل سيني كابل و يا كاهنده سيني كابل استفاده ميشود.

از ديگر لوازم جانبي سيني كابل مي توان به :

اشاره كرد.

كاتالوگ سيني كابل | فروش سيني كابل لاله زارمحاسبات سيني كابل | قيمت سيني كابل مشهد | اتصالات سيني كابل برق | قيمتسيني كابل pvc | سيني كابل مشبك | سيني پي وي سيقيمت سيني كابل اصفهاناتصالات سيني كابل برق | سيني كابل در تبريز | كانال كابل برق | سيني كابل سپكوسيني كشي برق صنعتيكاتالوگ داكت البرز

 

 

كابلشو

۸۱ بازديد

كابلشو برق چيست ؟ 

كابلشو برق

جهت اتصال هادي به شينه و ساير محل هاي اتصال از كابلشو برق و جهت اتصال دو سيم هادي به يكديگر از دو راهه استفاده مي گردد. براي اتصال كابل به مدار از كفشك كابل استفاده مي شود كه سه نوع مي باشد : 1- پرسي 2- لحيمي 3- پيچي . از نظر ظاهري شبيه فيش ها و ترمينال هاي اصلي مي باشند كه اغلب براي بدست آوردن يك اتصال محكم ،آن را به كابل لحيم مي كنند.
جنس اين كابلشو فلزي و دو راهه براي اتصال هادي هاي مسي به مسي از فلز مس، براي هادي هاي آلومينيومي به آلومينيومي از فلز آلومينيوم و براي اتصال هادي هاي آلومينيومي به مسي از نوع بيمتال استفاده مي شود. اين شركت با خلوص 99.9% و از لوله بدون درز استفاده كرده و در هنگام پرس هيچگونه ترك يا شكاف مويي در آنها ايجاد نمي گردد و مطابق با استاندارد DIN توليد و ارائه گرديده است

كابلشو استاندارد از انواع درز دار ميباشد درز در تمام طول ساق كاملا بسته است تا شرايط يكساني را دور هادي ايجاد نمايد.طراحي قيفي شكل لبه داخلي باعث راحتر وارد شدن كابل در داخل آن ميشود.بدنه تمام سطوح داخلي آن داراي شيارهاي متوالي بوده تا بعد از پرس شدن كابل حداكثر استحكام كشي و تماس الكتريكي برقرار گردد.

دليل استفاده از كابلشو برق 

 

يكي از پارامترهاي مهم و تاثيرگذار در انتقال الكتريسته ،پارامتر مقاومت الكتريكي است كه با علامت اختصاري امگا نمايش داده ميشود و واحد اندازه گيري آن اهم مي باشد.هرگونه نقص فيزيكي با ويژگي ذاتي اعم از اتصال نامناسب در محل هاي اتصال جريان الكتريكي يا افزايش ناخالصي هادي جريان الكتريكي باعث افزايش مقاومت الكتريكي مي گردد.كه از مشخصه هاي ميتوان به كاهش راندمان عبور الكتريسيته ،افزايش دماي هادي مورد استفاده اشاره نمود.به همين علت كاهش مقاومت الكتريكي را بايد در مشخصات فيزيكي همانند نقاط اتصال و يا انتقال جريان بررسي نمود.به همين جهت يكي از اقدامات رفع نقص در پارامترهاي فيزيكي استفاده از كابلشو آلومينيومي و  كايلشو مسي منطبق با استاندارد و هم چنين به كارگيري درست و نصب استاندارد آن مي باشد.

مشخصات فني كابلشو برق 

  • داراي ضخامت (گوشته متناسب )متناسب با ميزان جريان عبوري داشته باشد.
  • داراي سايز مناسب با كابل مصرفي باشد.
  • داراي سوراخ متناسب با پيچ و مهره مصرفي در نقاط اتصال باشد.

نحوه انتخاب كابلشو برق 

  • جنس كابلشو و جنس كابل مصرفي و شينه مصرفي يكي باشد.
  • با سايز كابل از نظر سايز تطابق كامل داشته باشند.

نحوه استفاده از كابلشو برق

  • اكسيد زدايي در نواحي اتصال صورت مي گيرد.
  • از گريس هادي جريان الكتريسته استفاده گردد.
  • در مكان هاي داراي لرزش از واشر فنري مناسب استفاده گردد.
  • پيچ و مهره گالوانيزه مناسب با سوراخ اتصال استفاده گردد.
  • نقطه اتصال و كابل توسط پرس با قدرت مناسب محكم گردد.

كابلشو بيمتال چيست ؟

 

كابلشو بي متال جهت انتقال جريان از كابل ها و سيم هاي آلومينيومي داراي سطح مقطع نيم دايره (DTL 1) و دايره (DTL 2) در شبكه هاي انتقال مناسب و هنگامي كه جنس هادي و محل اتصال متفاوت باشند به منظور جلوگيري از عمل اكسيداسيون (خوردگي)در هنگام اتصال الكتريكي ازاين نوع استفاده ميگرددكه توسط تكنولوژي Friction Welding ساخته شده و خلوص مس و آلومينيوم بكار رفته درآنها 99.5%  و در انواع سايزها (50-35-25-16-…….-800) موجود مي باشد.

بر روي هر كابلشو برق و دوراهه علائم زير حك شده است :

  • سطح مقطع كابل ورودي
  • قطر سوراخ پيچ
  • علامت اختصاري شركت سازنده

 

 

فروش كابلشو مسي

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع سرسيم و كابلشو مسي و آلومينيومي در برنامه كاري خود قرار داده است. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت فروش سرسيم و كابلشو برق ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

 

بست چنگالي

۷۷ بازديد

بست چنگالي 

بست چنگالي

بست چنگالي گالوانيزه يكي از متعلقات پر مصرف در سيستم گالوانيزه كشي در پروژه هاي عمراني و ساختماني مي باشد و به دو صورت گالوانيزه گرم و گالوانيزه سرد توليد مي گردد. اين نوع بست كه از جنس گالوانيزه بوده و همانطور كه از اسم آن مشخص مي باشد پايه هاي آن به حالت چنگكي داخل ريل چفت و روي ريل بسته مي شود و كابل و يا لوله ي هم سايز داخل بست متصل شده به ريل وارد مي شود سپس توسط پيچ ريگلاژ بالاي بست محكم مي گردد. بست هاي چنگالي با گيره اي كه در قسمت زيرين خود دارند موجب مي شوند تا بست چنگكي به ريل قلاب شوند.

 

بست‌هاي چنگالي همچون انواع بست‌ها در ابعاد استاندارد توليد مي‌شوند. انتخاب بست‌هايي با قطر بيش از مقدار مورد نياز، به دليل امكان انباشت گرد و خاك و مواد خارجي در اطراف لوله‌ها و كابل‌ها، احتمال آسيب‌ديدگي و بروز سانحه را افزايش خواهد داد.

سيستم اتصالي بست چنگالي برق به اين صورت است كه ابتدا ريل چنگالي بر روي سطح مورد نظر (ديوار يا سقف) نصب شده و سپس بست‌ها بر روي ريل نصب مي‌شوند. اين سبك اتصال نوعي يكپارچگي در سيستم اتصالي پديد مي‌آورد كه به شرط انتخاب بست و ريل با ابعاد و جنس مناسب، ايمني تأسيسات برقي مهار شده به اين شيوه را تا حدود زيادي تضمين خواهد كرد.

 

مزيت هاي ريل و بست چنگالي 

يكي از مهمترين مزيت هاي ريل و بست چنگالي اين است كه امكان دسترسي به كابل ها را به سهولت امكان پذير مي كند. ريل ها از جنس ورق گالوانيزه و در دو نوع سرد و گرم و معمولا به طول شاخه هاي 1متري قابل عرضه مي باشند.

 

سايز بست چنگالي گالوانيزه برق:

نقش شرايط محيطي در انتخاب بست چنگالي برق 

امروز بست‌ها با مواد مختلفي ساخته مي‌شوند. متناسب با شرايط محيطي، احتمال وجود سيالات خورنده و نيز متوسط دماي كابل‌ها و لوله‌ها بست مناسب انتخاب مي‌شود. بست چنگالي گالوانيزه بهترين انتخاب‌ در محيط‌هاي خورنده و حساس محسوب مي‌شود. در صورت حساسيت كمتر پروژه مي‌توان با مشاوره با كارشناس، بست مناسب را انتخاب كرد.

فروش ريل و بست چنگالي برق 

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع بست چنگالي برق در برنامه كاري خود قرار داده است. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت فروش بست چنگالي برق ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

 

 

 

سيني كابل

۸۵ بازديد

نحوه نصب سيني كابل 

نحوه نصب سيني كابل

سيني كابل يا cable tray (پي وي سي يا فلزي گالوانيزه) در تأسيسات الكتريكي كاربرد دارد. از اين ابزار در جهت انتقال، محافظت، زيبايي و مرتب بودن كابل كشي‌هاي بسيار زياد و هچنين جهت نصب انواع مهتابي در زير آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. كابل‌ها بايد در تمام طول مسير از درون سيني كابل عبور كنند كه اين شامل حركت‌هاي عمودي نيز مي‌شود. سيني كابل ها بيشتر از فلز آهن با روكش گالوانيزه مورد مصرف قرار مي گيرند ولي از جنس استيل و آهن رنگ شده و حتي از جنس پلاستيك نيز ساخته مي شود.

 

از سيني كابل بيشتر در كارخانجات و مراكز صنعتي استفاده مي شود. در اين حالت از سيني هاي فلزي با لعاب گالوانيزه استفاده مي شود .به اين صورت كه پايه هاي كانال سيني مشبك به وسيله پيچ ومهره در داخل ديوار و روي ستون هاي سقف كارگاه نصب مي شود و كابل ها روي ان قرار مي گيرند سپس به تناسب هر دستگاه يك كابل از روي سيني به طرف پايين كشيده مي شود قابل ذكر است جهت گردش هوا در داخل سيني كابل و حفظ دماي مطلوب، سيني كابل ها پانچ مي شوند.

سيني هاي كابل بصورت مشبك و غير مشبك با رعايت استانداردهاي ملي و بين المللي طراحي و ساخته مي شوند، بطوريكه كمترين مقدار ضايعات ورق و بيشتربن استحكام تحمل بار و دوام كافي در شرايط مختلف آب و هوايي را دارا باشد.

مزاياي استفاده از سيني كابل 

در سيستم‌ها يا مكان‌هايي كه نياز به كابل‌كشي دارند، سيني كابل معمولا اولين و بهترين گزينه براي متخصصين برق است، چرا كه هم براي تحمل وزن كابل مناسب است و هم براي نظم دادن به آن‌ها. استفاده از سيني كابل در مقايسه با روش‌هاي قديمي سيم‌‌كشي، مزاياي بسياري دارد؛ هم مقرون به صرفه است، هم مطمئن و همچنين نصب آن بسيار سريع و آسان است.

 

همين طور سيني كابل براي برنامه‌ريزي پروژه‌هايي كه در طي زمان نياز‌هاي متغيري دارند، گزينه‌اي بسيار مناسب به شمار مي‌آيد. همانطور كه نياز‌هاي پروژه در طول زمان تغيير مي‌كند، مي‌توان كابل به سيني اضافه و يا كم كرد. مطمئنا خيلي آسان‌تر است كه كابل‌هاي جديد را داخل سيني كابل قرار داد، تا اينكه كل كابل‌هاي سيم‌كشي تو‌كار را از داخل لوله‌هاي تو-كار درآورده و با كابل‌هاي جديد جايگزين كرد.

مزيت ديگر سيني كابل، سهولت در استفاده از آن‌هاست، و چون با اتصالات بسياري ساده به هم متصل مي‌شوند، نصب آن‌ها در محل اجراي پروژه بسياري آسان خواهد بود.

مشخصات و كاربردهاي سيني كابل 

  • غير قابل اشتعال بودن قطعات
  • ساخت و توليد مطابق با استاندارد هاي بين‌المللي و استاندارد اروپا
  • سيني كابل و نردبان كابل با ورق استيل مقاوم در برابر بخار هاي اسيدي و ساير مواد شيميايي
  • داراي لبه هاي صاف و عدم صدمه به كابل مي شود.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • ايده‌آل براي مناطق آب و هوايي مرطوب
  • داراي عمر بسيار بالا
  • سايز هاي متنوع
  • تحمل وزن بالا مناسب براي استفاده در سيستمهاي تاسيسات برق مي باشد.

اندازه هاي مختلف سيني كابل 

جهت حفاظت از كابل هاي برق ، محاسبات و انتخاب بهترين مسير براي كابل كشي، تعميرات احتمالي ، دوام بيشتر كابل ها و... در سيستم هاي انتقال انرژي از تجهيزي نظير سيني كابل استفاده مي شود. اين تجهيز برحسب نياز از ورق هاي با ضخامت كمتر از 1ميليمتر، 1، 1.25، 1.5، 1.75، 2، 2.5 ميلي متر و با طول استاندارد 2 و 3 متري ساخته مي شوند.سيني ها به طور معمول با عرض 50، 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500، 600، 700 و 800 ميليمتر و تا يك متر ساخته مي شود.ديواره كناري اين محصول به طور معمول داراي لبه هاي به ارتفاع 40 ، 50 ميليمتربراي افزايش مقاومت و تحمل بار مي باشند انتخاب دقيق و بهينه ابعاد ، تعداد خم هاي كناري ، ارتفاع لبه ها و ضخامت ورق مورد استفاده درجهت رسيدن به حداكثر كارايي و حداقل قيمت تمام شده ، بسيار مهم مي باشد. نوع پوشش سيني كابل نيز از موارد مهم انتخابي توسط مشتريان مي باشد كه بايد مورد محاسبه دقيق ميزان رطوبت منطقه قرارگيري واقع شود، در صورتي كه قرار است اين تجهيز در نقاط داراي رطوبت بالا نصب گردد ، مي بايست پوشش آن از نوع گالوانيزه گرم و در صورتي كه در نقاط داراي رطوبت معمولي و عدم در معرض بودن پاشش آب قرار مي گيرد ، از پوشش گالوانيزه سرد استفاده شود.

نحوه نصب سيني كابل 

از سيني كابل مي توان در سطح زمين و در زير سقف ها استفاده كرد كه البته بايد با فاصله مناسبي از يكديگر استفاده شوند كه عموما در سطح زمين به فاصله 10 تا 15 سانتي متر و در زير سقف با فاصله 30 سانتي متر مي باشند.

از سيني كابل مي توان به صورت عمودي و يا افقي استفاده كرد، كابل ها بايد در روي سيني كابل به طوري گذاشته و كشيده شوند كه در كنار هم قرار بگيرند و مسير حركت آنها مشخص باشد.

 

معرفي قطعات و چگونگي نصب سيني كابل 

امروزه به جاي استفاده از لوله هاي فولادي از سيني كابل براي هدايت سيم ها و كابل هاي برق استفاده مي شود. بيشتر سيني كابل ها از نوع پانچ دار مي باشند كه وجود اين پانچ ها مي تواند سبب رد و بدل شدن حرارت و خنك شدن كابل ها شود.

ساپورت، سه راهي، چهارراهي، زانوهاي متحرك، درب هاي تبديل راست و چپ و خيلي از موارد ديگر جزء قطعات سيني هاي كابل مي باشند.

از اين قطعات جانبي براي بهبود و ارتقاي شكل ظاهري و مرتب كردن كابل كشي هاي موجود در ساختمان ها استفاده مي شود. همچنين اين وسيله نوعي محافظ براي كابل هاي برق مي باشد كه براي زير مهتابي و لامپ هاي متصل به هم نيز استفاده مي گردد.

 

محيط هاي مناسب نصب

از سيني كابل مي توان در صنايع گوناگوني مانند نفت و گاز، پتروشيمي، صنايع فولاد و ساختمان، فرودگاهي، مراكز تجاري و … استفاده كرد. براي نصب سيني كابل از انواع سيني هاي كابل شامل سيني كابل گالوانيزه، استاتيك و نوع آبكاري گرم مي توان استفاده كرد كه هر كدام شرايط و ويژگي هاي مخصوص به خود دارند و براي مكان هاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند.

به طور مثال از سيني كابل گالوانيزه براي نصب سيني كابل سوله ها و پاركينگ ها استفاده مي شود و از نوع استاتيك به علت مقاومت در برابر رطوبت و اشعه هاي ماورا بنفش در مكان هاي خاص استفاده مي شود. همچنين از نوع آبكاري گرم براي نصب سيني كابل محيط هايي كه مرطوب مي باشند و يا محيط هاي اسيدي استفاده مي شود.

فاصله كابل ها از هم بايد حدود دو سانتي متر باشد و با بست هايي از هم جدا باشند تا اگر نقص و مشكلي پيش آمد سريعا مشكل حل شود.

براي نصب سيني كابل ها اكثرا از روش نصب به ديوار و يا سقف استفاده مي شود، البته در برخي شرايط از سيني كابل در زير زمين استفاده مي شود. سيني كابل را بايد با توجه به نوع استفاده و تعداد كابل ها، وزن و شرايط آب و هوايي و گرمايي كه كابل ها توليد مي كنند انتخاب كرد.

 

در هنگام نصب سيني كابل بايد به فضاي موجود توجه كنيم تا روش درستي را در پي بگيريم، سيني كابل ها را بايد با استفاده از رابط هاي قوي به يكديگر متصل كرد و در مواردي كه نياز است كابل ها خم شوند بايد از زانوهاي سيني كابل استفاده كرد تا در مسير حركت كابل ها نقصي رخ ندهد.

نخستين روش نصب سيني كابل به وسيله استفاده از پايه هاي ديواري مي باشد، در اين روش بايد پايه هاي ديواري متناسب با سيني كابل انتخاب كرد و توسط وسايل محكمي به ديوار متصل شوند.

در مرحله بعد بايد سيني كابل را با پيچ و مهره به صورت سفت به اين پايه ديواري محكم كرد، اين روش براي وقتي مناسب است كه قرار است سيني كابل از كنار ديوار عبور كند و در زماني كه قرار است از ميان ديوار عبور كند بايد از روش ديگري استفاده كرد كه استفاده از پايه هاي آويزان سقفي مي باشد كه آنها را به سقف متصل مي كنند و سيني كابل را به آن نصب مي كنند.

 

نكات نصب سيني كابل

  • بايد فراموشمان نشود كه در قسمت هايي كه نياز به خميدگي كابل ها مي باشد بايد از زانوهاي سيني كابل و يا سه راهي و چهار راهي هاي سيني كابل استفاده كرد.
  • مي توان كمترين مسافت بين سيني ها را 40 سانتي متر در نظر گرفت كه به وزن، تعداد و سايز سيني كابل مربوط مي باشد.
  • در صورتي كه خواستيم از سيني كابل هاي معلق و آويزان به سقف استفاده كنيم بايد سقفي را براي نصب انتخاب كنيم كه تحمل وزن سيني را داشته باشد و يا به عبارتي سقف محكم باشد.

به طور مثال سقف هاي كاذب و سقف هاي گچي اين توانايي را براي تحمل وزن سيني كابل ندارند.

چگونه سيني كابل مناسب با پروژه خود را انتخاب نماييم ؟

1- طراحي سيني كابل براساس نوع و تعداد سيم و كابل هاي درون آن

طبيعتا نوع و تعداد سيم و كابلهاي درون سيني  و سطح مقطع آنها نقش مهمي در انتخاب عرض اين محصول دارد.

اگر از كابلهاي قدرت يا فرمان با سطح مقطع بالا استفاده مي كنيم ،بايد عرض بيشتري را براي قرارگيري آنها در نظر بگيريم ،همچنين مي بايست فضايي را معادل با 10 تا 20 درصد جمع سطح مقطع كابلها براي اهداف توسعه اي آينده يا تغييرات احتمالي در نظر بگيريم .

درصورتي كه به صورت همزمان از كابلهاي شبكه نيز به همراه كابلهاي قدرت يا فرمان در درون سيني كابل استفاده شود ،جهت جلوگيري از نويزهاي احتمالي و اثرات منفي برروي يكديگر مي بايست از ديواره جداكننده سيني كابل يا divider در درون آن استفاده گردد.

2- شرايط محيطي محل نصب سيني كابل : آيا كابل در معرض شرايط هواشناسي با رطوبت بالا و يا در داخل ساختمان قرار مي گيرد؟

شرايط محيطي محل نصب يا به عبارتي محل قرارگيري اين سيستم ،نقش تعيين كننده اي در انتخاب جنس و نوع روكش آن بازي مي كند.

به طور مثال در صورتي كه قرار باشد اين مجموعه در نقاط داراي رطوبت بالا نصب گردد ، بهتر است از روكش گالوانيزه گرم عمقي براي آن استفاده گردد.

و يا اگر قرار است در درون طبقات ساختمان يا پاركينگ نصب گردد و رطوبت چندان بالايي به اين نقاط نمي رسد ،از روكش گالوانيزه  سرد ( محصول ساخته شده از ورق گالوانيزه سرد كارخانه اي ) استفاده گردد.

3- حساسيت به خوردگي سيني كابل نسبت به مواد شيميايي و خورنده

درپاره اي از موارد خوردگي مي تواند باعث از بين رفتن سريع اين محصول و كاهش عمر متوسط اين تجهيز گردد و حساسيت به خوردگي بايد مورد بررسي يشتري قرار گيرد. در بسياري از محيط هاي صنعتي من جمله سايت هاي پتروشيمي و ساير محيط هاي صنعتي آلاينده ، بخار اسيدي ناشي از توليدات مي تواند باعث خوردگي و ازبين رفتن گردد.

لذا با توجه به ميزان فاصله از منشإ اين آلاينده ها بهتر است در مواردي كه فاصله از بخارات نسبتا زياد است از روكش گالوانيزه گرم و در مواردي كه فاصله كم است از ورق استيل 304 و يا 306 استفاده گردد كه دوام بالاتري در برابر خوردگي شيميايي دارند.

4 - محاسبه وزن كابل نصب شده در درون سيني كابل (سيستم محافظ سيم و كابل)

وزن كابل هاي نصب شده در درون مجموعه ، فاكتور مهمي در انتخاب ضخامت اين محصول مي باشد. هر چقدر وزن بيشتري را متحمل شود ،مي بايست ضخامت بيشتري را براي آن در نظر گرفت .

چگونگي انتخاب ضخامت معمولا با نرم افزارهاي مهندسي و بارگذاري امكان پذير مي باشد ،اما در عمل معمولا مقادير ضخامت را با استفاده از تجارب مهندسي و آزمون هاي قبلي انتخاب مي نمايند.

در پروژه هاي كشور ما به دليل عدم توجه به محاسبات مهندسي و اطلاعات كافي مورد نياز، ضخامت ورق را معمولا بسيار بيشتر از اندازه مورد نياز در نظر ميگيرند كه اين باعث اتلاف بودجه و بالاتر رفتن هزينه هاي ساخت و ساز و عدم نياز واقعي به اين مقدار ضخامت خواهد بود .

در صورتي كه با انتخاب سيستم ساپورت ( نگهدارنده ) مناسب مي توانيم ضخامت كمتري را براي اين تجهيز انتخاب نماييم ،زيرا ماهيت اين تجهيز ، مديريت  كابلها و حفاظت از سيستم كابل كشي برق در برابر ضربات احتمالي بوده و ضخامت بالاي آن ارزش افزوده اضافه اي براي ما ايجاد نمي نمايد.

5 -محاسبه و درنظرگرفتن شعاع خمش كابل ها در درون سيني كابل

شعاع خمش كابلها  عامل مهمي در تصميم گيري نوع اتصالات سيني كابل در مسيرهاي انشعابي و يا گوشه هاي مسير نصب مي باشد.

به طور مثال در صورتي كه كابلهاي ما از نوع سطح مقطع بالا و يا كابلهاي خشك باشند ، انعطاف كمتري در زواياي 90 درجه گوشه انبارها و يا سوله هاي صنعتي نصب خواهند داشت .

لذا بهتر است در اين گونه موارد از زانويي 135 درجه ( يا همان زانويي 45 درجه )  به جاي زانويي 90 درجه استفاده گردد كه در اين صورت آسيب كمتري به سيم وكابلهاي ما وارد خواهد شد.

6- درنظر گرفتن فضاي مناسب كابل برروي سيني ها در طول مسير سيني كشي برق

نحوه قرارگيري كابلها در درون ​اين سيستم و در كنار يكديگرحائذ اهميت مي باشد ، به طوريكه در هنگام طراحي اندازه دهانه ،  بايد فضايي را براي قرارگيري مناسب آنها دركنار يكديگر و بستن آنها توسط بست كمربندي بر روي پانچها در نظر گرفت .

نبايد كابلها را در كنار هم فشرده كرد ،تا ضمن جلوگيري از ايجاد نويز و اثرات منفي بر يكديگر ، دسترسي و انشعاب گيري از آنها نيز راحتتر گردد.همچنين كابلهاي قدرت به فضاي بيشتري جهت خنك شدن نياز دارند.

7 - سهولت نصب  انواع سيني هاي كابل در صنعت و ساختمان

يكي از مواردي كه در هنگام طراحي و انتخاب بايد در نظر گرفت ، سهولت نصب اين سيستم محافظ سيم و كابل مي باشد.

در بعضي موارد استفاده از شاخه هاي 2 متري مناسب بوده و در برخي ديگر شاخه هاي با طول 3 متر مي تواند سرعت بيشتري را به فرآيند نصب و راه اندازي القا كند.

به عنوان مثال در صورتيكه قرار است كابلهاي ما در مجتمع هاي مسكوني با ارتفاع سقف كوتاه نصب گردند ، استفاده از شاخه هاي 2 متري مناسب است ، اما در صورتيكه قرار است در سوله هاي صنعتي با طول زياد نصب گردد ، شاخه هاي 3متري مي توان سرعت نصب را به مراتب بالاتر برد.

تعداد بهينه ساپورت (سيستم نگهدارنده ) و نوع آن نيز مي تواند باعث سهولت در نصب و راه اندازي گردد.

8 - بسط پذيري:  آيا مي توان شاخه هاي سيني كابل ​رابه راحتي به هم اضافه كرد؟

در صورتيكه در پروژه اي كه در حال ساخت هستيم ، امكان توسعه و ساخت فضاي جديد و اضافه نمودن آن به فضاي قبلي وجود دارد ، بايد براي اجراي فاز برق آن تصميم گيري نمود و سيني ها را طوري طراحي كرد كه امكان ادامه و توسعه براي آن در طراحي هاي آتي وجود داشته باشد .

9 - مقدار گرماي توليد شده توسط كابل ها درون سيني كابل :

مقدار گرماي توليد شده توسط كابلها را بايد در هنگام طراحي در نظر گرفت.درصورتي كه كابلهاي ما از نوع قدرت و با ميزان جريان عبوري بالا بوده و گرماي زيادي توليد مي كنند ، بايد به جاي استفاده از اين سيستم از نردبان كابل استفاده نمود .

درصورتي كه گرماي ايجاد شده توسط كابلها در حد متوسط باشد مي توان از cable tray پانچ شده با مقادير بيشتر پانچ استفاده نمود كه امكان خنك شدن بيشتر را به كابلها مي دهد.

فروش سيني كابل

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع كنتاكتور در برنامه كاري خود قرار داده است كه از آن جمله مي توان به فروش سيني كابل اشاره نمود. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت فروش سيني كابل ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

نصب سيني كابل ، فروش و نصب سيني كابل ، نمايندگي نصب سيني كابل ، نصب سيني كابل گالوانيزه ، قيمت سيني كابل ، محاسبات سيني كابل ، اتصالات سيني كابل ، نصب سيني كابل در تبريز ، قيمت نصب سيني كابل ، قيمت سيني كابل تبريز ، قطعات سيني كابل ، شرايط نصب سيني كابل ، نحوه نصب سيني كابل ، شرايط محيطي نصب سيني كابل ، سيني كابل