سيني كابل

الكترونيك

سيني كابل

۸۵ بازديد

نحوه نصب سيني كابل 

نحوه نصب سيني كابل

سيني كابل يا cable tray (پي وي سي يا فلزي گالوانيزه) در تأسيسات الكتريكي كاربرد دارد. از اين ابزار در جهت انتقال، محافظت، زيبايي و مرتب بودن كابل كشي‌هاي بسيار زياد و هچنين جهت نصب انواع مهتابي در زير آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده مي‌شود. كابل‌ها بايد در تمام طول مسير از درون سيني كابل عبور كنند كه اين شامل حركت‌هاي عمودي نيز مي‌شود. سيني كابل ها بيشتر از فلز آهن با روكش گالوانيزه مورد مصرف قرار مي گيرند ولي از جنس استيل و آهن رنگ شده و حتي از جنس پلاستيك نيز ساخته مي شود.

 

از سيني كابل بيشتر در كارخانجات و مراكز صنعتي استفاده مي شود. در اين حالت از سيني هاي فلزي با لعاب گالوانيزه استفاده مي شود .به اين صورت كه پايه هاي كانال سيني مشبك به وسيله پيچ ومهره در داخل ديوار و روي ستون هاي سقف كارگاه نصب مي شود و كابل ها روي ان قرار مي گيرند سپس به تناسب هر دستگاه يك كابل از روي سيني به طرف پايين كشيده مي شود قابل ذكر است جهت گردش هوا در داخل سيني كابل و حفظ دماي مطلوب، سيني كابل ها پانچ مي شوند.

سيني هاي كابل بصورت مشبك و غير مشبك با رعايت استانداردهاي ملي و بين المللي طراحي و ساخته مي شوند، بطوريكه كمترين مقدار ضايعات ورق و بيشتربن استحكام تحمل بار و دوام كافي در شرايط مختلف آب و هوايي را دارا باشد.

مزاياي استفاده از سيني كابل 

در سيستم‌ها يا مكان‌هايي كه نياز به كابل‌كشي دارند، سيني كابل معمولا اولين و بهترين گزينه براي متخصصين برق است، چرا كه هم براي تحمل وزن كابل مناسب است و هم براي نظم دادن به آن‌ها. استفاده از سيني كابل در مقايسه با روش‌هاي قديمي سيم‌‌كشي، مزاياي بسياري دارد؛ هم مقرون به صرفه است، هم مطمئن و همچنين نصب آن بسيار سريع و آسان است.

 

همين طور سيني كابل براي برنامه‌ريزي پروژه‌هايي كه در طي زمان نياز‌هاي متغيري دارند، گزينه‌اي بسيار مناسب به شمار مي‌آيد. همانطور كه نياز‌هاي پروژه در طول زمان تغيير مي‌كند، مي‌توان كابل به سيني اضافه و يا كم كرد. مطمئنا خيلي آسان‌تر است كه كابل‌هاي جديد را داخل سيني كابل قرار داد، تا اينكه كل كابل‌هاي سيم‌كشي تو‌كار را از داخل لوله‌هاي تو-كار درآورده و با كابل‌هاي جديد جايگزين كرد.

مزيت ديگر سيني كابل، سهولت در استفاده از آن‌هاست، و چون با اتصالات بسياري ساده به هم متصل مي‌شوند، نصب آن‌ها در محل اجراي پروژه بسياري آسان خواهد بود.

مشخصات و كاربردهاي سيني كابل 

  • غير قابل اشتعال بودن قطعات
  • ساخت و توليد مطابق با استاندارد هاي بين‌المللي و استاندارد اروپا
  • سيني كابل و نردبان كابل با ورق استيل مقاوم در برابر بخار هاي اسيدي و ساير مواد شيميايي
  • داراي لبه هاي صاف و عدم صدمه به كابل مي شود.
  • مقاوم در برابر ضربه
  • ايده‌آل براي مناطق آب و هوايي مرطوب
  • داراي عمر بسيار بالا
  • سايز هاي متنوع
  • تحمل وزن بالا مناسب براي استفاده در سيستمهاي تاسيسات برق مي باشد.

اندازه هاي مختلف سيني كابل 

جهت حفاظت از كابل هاي برق ، محاسبات و انتخاب بهترين مسير براي كابل كشي، تعميرات احتمالي ، دوام بيشتر كابل ها و... در سيستم هاي انتقال انرژي از تجهيزي نظير سيني كابل استفاده مي شود. اين تجهيز برحسب نياز از ورق هاي با ضخامت كمتر از 1ميليمتر، 1، 1.25، 1.5، 1.75، 2، 2.5 ميلي متر و با طول استاندارد 2 و 3 متري ساخته مي شوند.سيني ها به طور معمول با عرض 50، 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500، 600، 700 و 800 ميليمتر و تا يك متر ساخته مي شود.ديواره كناري اين محصول به طور معمول داراي لبه هاي به ارتفاع 40 ، 50 ميليمتربراي افزايش مقاومت و تحمل بار مي باشند انتخاب دقيق و بهينه ابعاد ، تعداد خم هاي كناري ، ارتفاع لبه ها و ضخامت ورق مورد استفاده درجهت رسيدن به حداكثر كارايي و حداقل قيمت تمام شده ، بسيار مهم مي باشد. نوع پوشش سيني كابل نيز از موارد مهم انتخابي توسط مشتريان مي باشد كه بايد مورد محاسبه دقيق ميزان رطوبت منطقه قرارگيري واقع شود، در صورتي كه قرار است اين تجهيز در نقاط داراي رطوبت بالا نصب گردد ، مي بايست پوشش آن از نوع گالوانيزه گرم و در صورتي كه در نقاط داراي رطوبت معمولي و عدم در معرض بودن پاشش آب قرار مي گيرد ، از پوشش گالوانيزه سرد استفاده شود.

نحوه نصب سيني كابل 

از سيني كابل مي توان در سطح زمين و در زير سقف ها استفاده كرد كه البته بايد با فاصله مناسبي از يكديگر استفاده شوند كه عموما در سطح زمين به فاصله 10 تا 15 سانتي متر و در زير سقف با فاصله 30 سانتي متر مي باشند.

از سيني كابل مي توان به صورت عمودي و يا افقي استفاده كرد، كابل ها بايد در روي سيني كابل به طوري گذاشته و كشيده شوند كه در كنار هم قرار بگيرند و مسير حركت آنها مشخص باشد.

 

معرفي قطعات و چگونگي نصب سيني كابل 

امروزه به جاي استفاده از لوله هاي فولادي از سيني كابل براي هدايت سيم ها و كابل هاي برق استفاده مي شود. بيشتر سيني كابل ها از نوع پانچ دار مي باشند كه وجود اين پانچ ها مي تواند سبب رد و بدل شدن حرارت و خنك شدن كابل ها شود.

ساپورت، سه راهي، چهارراهي، زانوهاي متحرك، درب هاي تبديل راست و چپ و خيلي از موارد ديگر جزء قطعات سيني هاي كابل مي باشند.

از اين قطعات جانبي براي بهبود و ارتقاي شكل ظاهري و مرتب كردن كابل كشي هاي موجود در ساختمان ها استفاده مي شود. همچنين اين وسيله نوعي محافظ براي كابل هاي برق مي باشد كه براي زير مهتابي و لامپ هاي متصل به هم نيز استفاده مي گردد.

 

محيط هاي مناسب نصب

از سيني كابل مي توان در صنايع گوناگوني مانند نفت و گاز، پتروشيمي، صنايع فولاد و ساختمان، فرودگاهي، مراكز تجاري و … استفاده كرد. براي نصب سيني كابل از انواع سيني هاي كابل شامل سيني كابل گالوانيزه، استاتيك و نوع آبكاري گرم مي توان استفاده كرد كه هر كدام شرايط و ويژگي هاي مخصوص به خود دارند و براي مكان هاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند.

به طور مثال از سيني كابل گالوانيزه براي نصب سيني كابل سوله ها و پاركينگ ها استفاده مي شود و از نوع استاتيك به علت مقاومت در برابر رطوبت و اشعه هاي ماورا بنفش در مكان هاي خاص استفاده مي شود. همچنين از نوع آبكاري گرم براي نصب سيني كابل محيط هايي كه مرطوب مي باشند و يا محيط هاي اسيدي استفاده مي شود.

فاصله كابل ها از هم بايد حدود دو سانتي متر باشد و با بست هايي از هم جدا باشند تا اگر نقص و مشكلي پيش آمد سريعا مشكل حل شود.

براي نصب سيني كابل ها اكثرا از روش نصب به ديوار و يا سقف استفاده مي شود، البته در برخي شرايط از سيني كابل در زير زمين استفاده مي شود. سيني كابل را بايد با توجه به نوع استفاده و تعداد كابل ها، وزن و شرايط آب و هوايي و گرمايي كه كابل ها توليد مي كنند انتخاب كرد.

 

در هنگام نصب سيني كابل بايد به فضاي موجود توجه كنيم تا روش درستي را در پي بگيريم، سيني كابل ها را بايد با استفاده از رابط هاي قوي به يكديگر متصل كرد و در مواردي كه نياز است كابل ها خم شوند بايد از زانوهاي سيني كابل استفاده كرد تا در مسير حركت كابل ها نقصي رخ ندهد.

نخستين روش نصب سيني كابل به وسيله استفاده از پايه هاي ديواري مي باشد، در اين روش بايد پايه هاي ديواري متناسب با سيني كابل انتخاب كرد و توسط وسايل محكمي به ديوار متصل شوند.

در مرحله بعد بايد سيني كابل را با پيچ و مهره به صورت سفت به اين پايه ديواري محكم كرد، اين روش براي وقتي مناسب است كه قرار است سيني كابل از كنار ديوار عبور كند و در زماني كه قرار است از ميان ديوار عبور كند بايد از روش ديگري استفاده كرد كه استفاده از پايه هاي آويزان سقفي مي باشد كه آنها را به سقف متصل مي كنند و سيني كابل را به آن نصب مي كنند.

 

نكات نصب سيني كابل

  • بايد فراموشمان نشود كه در قسمت هايي كه نياز به خميدگي كابل ها مي باشد بايد از زانوهاي سيني كابل و يا سه راهي و چهار راهي هاي سيني كابل استفاده كرد.
  • مي توان كمترين مسافت بين سيني ها را 40 سانتي متر در نظر گرفت كه به وزن، تعداد و سايز سيني كابل مربوط مي باشد.
  • در صورتي كه خواستيم از سيني كابل هاي معلق و آويزان به سقف استفاده كنيم بايد سقفي را براي نصب انتخاب كنيم كه تحمل وزن سيني را داشته باشد و يا به عبارتي سقف محكم باشد.

به طور مثال سقف هاي كاذب و سقف هاي گچي اين توانايي را براي تحمل وزن سيني كابل ندارند.

چگونه سيني كابل مناسب با پروژه خود را انتخاب نماييم ؟

1- طراحي سيني كابل براساس نوع و تعداد سيم و كابل هاي درون آن

طبيعتا نوع و تعداد سيم و كابلهاي درون سيني  و سطح مقطع آنها نقش مهمي در انتخاب عرض اين محصول دارد.

اگر از كابلهاي قدرت يا فرمان با سطح مقطع بالا استفاده مي كنيم ،بايد عرض بيشتري را براي قرارگيري آنها در نظر بگيريم ،همچنين مي بايست فضايي را معادل با 10 تا 20 درصد جمع سطح مقطع كابلها براي اهداف توسعه اي آينده يا تغييرات احتمالي در نظر بگيريم .

درصورتي كه به صورت همزمان از كابلهاي شبكه نيز به همراه كابلهاي قدرت يا فرمان در درون سيني كابل استفاده شود ،جهت جلوگيري از نويزهاي احتمالي و اثرات منفي برروي يكديگر مي بايست از ديواره جداكننده سيني كابل يا divider در درون آن استفاده گردد.

2- شرايط محيطي محل نصب سيني كابل : آيا كابل در معرض شرايط هواشناسي با رطوبت بالا و يا در داخل ساختمان قرار مي گيرد؟

شرايط محيطي محل نصب يا به عبارتي محل قرارگيري اين سيستم ،نقش تعيين كننده اي در انتخاب جنس و نوع روكش آن بازي مي كند.

به طور مثال در صورتي كه قرار باشد اين مجموعه در نقاط داراي رطوبت بالا نصب گردد ، بهتر است از روكش گالوانيزه گرم عمقي براي آن استفاده گردد.

و يا اگر قرار است در درون طبقات ساختمان يا پاركينگ نصب گردد و رطوبت چندان بالايي به اين نقاط نمي رسد ،از روكش گالوانيزه  سرد ( محصول ساخته شده از ورق گالوانيزه سرد كارخانه اي ) استفاده گردد.

3- حساسيت به خوردگي سيني كابل نسبت به مواد شيميايي و خورنده

درپاره اي از موارد خوردگي مي تواند باعث از بين رفتن سريع اين محصول و كاهش عمر متوسط اين تجهيز گردد و حساسيت به خوردگي بايد مورد بررسي يشتري قرار گيرد. در بسياري از محيط هاي صنعتي من جمله سايت هاي پتروشيمي و ساير محيط هاي صنعتي آلاينده ، بخار اسيدي ناشي از توليدات مي تواند باعث خوردگي و ازبين رفتن گردد.

لذا با توجه به ميزان فاصله از منشإ اين آلاينده ها بهتر است در مواردي كه فاصله از بخارات نسبتا زياد است از روكش گالوانيزه گرم و در مواردي كه فاصله كم است از ورق استيل 304 و يا 306 استفاده گردد كه دوام بالاتري در برابر خوردگي شيميايي دارند.

4 - محاسبه وزن كابل نصب شده در درون سيني كابل (سيستم محافظ سيم و كابل)

وزن كابل هاي نصب شده در درون مجموعه ، فاكتور مهمي در انتخاب ضخامت اين محصول مي باشد. هر چقدر وزن بيشتري را متحمل شود ،مي بايست ضخامت بيشتري را براي آن در نظر گرفت .

چگونگي انتخاب ضخامت معمولا با نرم افزارهاي مهندسي و بارگذاري امكان پذير مي باشد ،اما در عمل معمولا مقادير ضخامت را با استفاده از تجارب مهندسي و آزمون هاي قبلي انتخاب مي نمايند.

در پروژه هاي كشور ما به دليل عدم توجه به محاسبات مهندسي و اطلاعات كافي مورد نياز، ضخامت ورق را معمولا بسيار بيشتر از اندازه مورد نياز در نظر ميگيرند كه اين باعث اتلاف بودجه و بالاتر رفتن هزينه هاي ساخت و ساز و عدم نياز واقعي به اين مقدار ضخامت خواهد بود .

در صورتي كه با انتخاب سيستم ساپورت ( نگهدارنده ) مناسب مي توانيم ضخامت كمتري را براي اين تجهيز انتخاب نماييم ،زيرا ماهيت اين تجهيز ، مديريت  كابلها و حفاظت از سيستم كابل كشي برق در برابر ضربات احتمالي بوده و ضخامت بالاي آن ارزش افزوده اضافه اي براي ما ايجاد نمي نمايد.

5 -محاسبه و درنظرگرفتن شعاع خمش كابل ها در درون سيني كابل

شعاع خمش كابلها  عامل مهمي در تصميم گيري نوع اتصالات سيني كابل در مسيرهاي انشعابي و يا گوشه هاي مسير نصب مي باشد.

به طور مثال در صورتي كه كابلهاي ما از نوع سطح مقطع بالا و يا كابلهاي خشك باشند ، انعطاف كمتري در زواياي 90 درجه گوشه انبارها و يا سوله هاي صنعتي نصب خواهند داشت .

لذا بهتر است در اين گونه موارد از زانويي 135 درجه ( يا همان زانويي 45 درجه )  به جاي زانويي 90 درجه استفاده گردد كه در اين صورت آسيب كمتري به سيم وكابلهاي ما وارد خواهد شد.

6- درنظر گرفتن فضاي مناسب كابل برروي سيني ها در طول مسير سيني كشي برق

نحوه قرارگيري كابلها در درون ​اين سيستم و در كنار يكديگرحائذ اهميت مي باشد ، به طوريكه در هنگام طراحي اندازه دهانه ،  بايد فضايي را براي قرارگيري مناسب آنها دركنار يكديگر و بستن آنها توسط بست كمربندي بر روي پانچها در نظر گرفت .

نبايد كابلها را در كنار هم فشرده كرد ،تا ضمن جلوگيري از ايجاد نويز و اثرات منفي بر يكديگر ، دسترسي و انشعاب گيري از آنها نيز راحتتر گردد.همچنين كابلهاي قدرت به فضاي بيشتري جهت خنك شدن نياز دارند.

7 - سهولت نصب  انواع سيني هاي كابل در صنعت و ساختمان

يكي از مواردي كه در هنگام طراحي و انتخاب بايد در نظر گرفت ، سهولت نصب اين سيستم محافظ سيم و كابل مي باشد.

در بعضي موارد استفاده از شاخه هاي 2 متري مناسب بوده و در برخي ديگر شاخه هاي با طول 3 متر مي تواند سرعت بيشتري را به فرآيند نصب و راه اندازي القا كند.

به عنوان مثال در صورتيكه قرار است كابلهاي ما در مجتمع هاي مسكوني با ارتفاع سقف كوتاه نصب گردند ، استفاده از شاخه هاي 2 متري مناسب است ، اما در صورتيكه قرار است در سوله هاي صنعتي با طول زياد نصب گردد ، شاخه هاي 3متري مي توان سرعت نصب را به مراتب بالاتر برد.

تعداد بهينه ساپورت (سيستم نگهدارنده ) و نوع آن نيز مي تواند باعث سهولت در نصب و راه اندازي گردد.

8 - بسط پذيري:  آيا مي توان شاخه هاي سيني كابل ​رابه راحتي به هم اضافه كرد؟

در صورتيكه در پروژه اي كه در حال ساخت هستيم ، امكان توسعه و ساخت فضاي جديد و اضافه نمودن آن به فضاي قبلي وجود دارد ، بايد براي اجراي فاز برق آن تصميم گيري نمود و سيني ها را طوري طراحي كرد كه امكان ادامه و توسعه براي آن در طراحي هاي آتي وجود داشته باشد .

9 - مقدار گرماي توليد شده توسط كابل ها درون سيني كابل :

مقدار گرماي توليد شده توسط كابلها را بايد در هنگام طراحي در نظر گرفت.درصورتي كه كابلهاي ما از نوع قدرت و با ميزان جريان عبوري بالا بوده و گرماي زيادي توليد مي كنند ، بايد به جاي استفاده از اين سيستم از نردبان كابل استفاده نمود .

درصورتي كه گرماي ايجاد شده توسط كابلها در حد متوسط باشد مي توان از cable tray پانچ شده با مقادير بيشتر پانچ استفاده نمود كه امكان خنك شدن بيشتر را به كابلها مي دهد.

فروش سيني كابل

شركت آريا صنعت ايرانيان با در اختيار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمينه خدمات مهندسي و تأمين كالاي مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و كاخانجات توليدي در راستاي قطعات و تجهيزات مربوط به تجهيزات برق ساختمان و اتوماسيون صنعتي فعاليت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در ليست تامين كنندگان واحدهاي صنعتي به صورت رسمي آغاز نموده است. اين مجموعه مفتخر است كه توانسته با همكاري مستقيم شركتهاي توليدي داخلي و خارجي و حذف واسطه تجهيزات و قطعات مربوط به اين صنف را تامين نمايد. در اين راستا فروش انواع كنتاكتور در برنامه كاري خود قرار داده است كه از آن جمله مي توان به فروش سيني كابل اشاره نمود. جهت كسب اطلاعات بيشتر و دريافت قيمت فروش سيني كابل ميتوانيد با كارشناسان آريا صنعت ايرانيان در ارتباط باشيد.

نصب سيني كابل ، فروش و نصب سيني كابل ، نمايندگي نصب سيني كابل ، نصب سيني كابل گالوانيزه ، قيمت سيني كابل ، محاسبات سيني كابل ، اتصالات سيني كابل ، نصب سيني كابل در تبريز ، قيمت نصب سيني كابل ، قيمت سيني كابل تبريز ، قطعات سيني كابل ، شرايط نصب سيني كابل ، نحوه نصب سيني كابل ، شرايط محيطي نصب سيني كابل ، سيني كابل

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.