دلايل فرسايش لاستيك ليفتراك

۲۰ بازديد

لاستيك ليفتراك يكي از مهمترين اجزاي سازنده ليفتراك و به عنوان آخرين عضو گردنده از سيستم انتقال قدرت مي باشد و نقش مهمي را در كنترل دستگاه بر عهده دارد، بر خلاف لاستيك اتومبيل، لاستيك  هايي كه روي ليفتراك هستند نياز به توجه ويژه اي دارند تا عملكرد ليفتراك و عمل جابجايي بار را پايدار و ايمن نگه دارند. براي بسياري از مصرف كنندگان لاستيك  ليفتراك اين سوال مطرح مي شود كه از كجا بدانيم عمر لاستيك  ليفتراك رو به پايان است و استفاده از اين لاستيك  خطرناك مي شود؟ و چه مواردي را بايستي رعايت نمود تا بتوان لاستيك  را براي مدت طولاني تري استفاده كرد؟

در اغلب مواقع توجه به تاير ليفتراك تا زماني كه مشكلات عمده اي به وجود بيايد و باعث خرابي طولاني شوند، فراموش مي شوند. نگاه فعالانه تر به نحوه استفاده از تايرها در يك شركت و يا كارخانه و درك عوامل خرابي آنها، مي تواند از بروز اين شرايط پرهزينه جلوگيري كند.

به طرز وحشتناكي، 28٪ شركت ها، اشتباهات زير را در زمينه لاستيك  ليفتراك انجام مي دهند: در 3٪ اين شركت ها لاستيك  خيلي دير تعويض مي شود (كه باعث مي شود اپراتورها و ليفتراك در معرض خطر قرار بگيرند)  در حالي كه در 25٪ شركت ها لاستيك  خيلي زود تعويض مي شود (اتلاف منابع طبيعي و پول نقد)

سوء استفاده اپراتور

 مواردي مانند چرخش بيش از حد، توقف هاي طولاني مدت، حمل اضافه بار و حركت هاي ناگهاني كه باعث حركت درجا لاستيك  مي گردد.

دماي زياد

گرماي زياد لاستيك  در طي كار طولاني ليفتراك زماني رخ مي دهد، كه باعث مي گردد لاستيك  ليفتراك حالت ژله اي پيدا كنند كه همين امر باعث سايش سريعتر لاستيك  مي گردد.

سطوح ناهموار

هنگامي كه يك انبار يا كارخانه كف ناهمواري داشته باشد ، اين امر باعث ساييدگي ناهموار لاستيك  ها و در نتيجه فرسودگي سريعتر آن مي شود.

لاستيك  بادي با فشار نامناسب

كار با لاستيك  هاي كم باد، و يا لاستيك  با بادي بيش از حد، خطر جدايي ديواره جانبي، منفجر شدن ، سايش سريع آج را به همراه دارد.

استفاده از لاستيك  هاي بي اثر

اين نوع تاير براي به جا نگذاشتن رد سياه از خودشان بر روي سطح زمين ساخته شده اند. بزرگترين نقص اين گونه تايرها، حذف كربن سياه از مواد سازنده آنها و در نتيجه طول عمر كوتاه تر اين نوع لاستيك  است.

كاربري نامناسب لاستيك

نوع كاربري و محل كار تعيين مي كند كه چه لاستيك ي مناسب ليفتراك مي باشد. ليفتراك هايي كه در فضاي باز و كارهاي سنگين استفاده مي شوند نيازمند تايرهايي بادي و ليفتراك هايي كه در انبارهاي بازيافت مواد فلزي و آهني و همچنين در كارخانجات شيشه با سطوح تيز و برنده و آسيب زننده كار مي كنند، بايستي از لاستيك  توپر استفاده كنند.

كار بر روي صفحات بار انداز

اگر به طور نامناسب از روي صفحات بارانداز عبور كنيد ، چرخيدن در صفحات باعث خرد شدن لاستيك  هاي ليفتراك مي شود.

تاير مناسب براي كار را انتخاب كنيدانتخاب مناسب تاير اولين قدم براي بدست آوردن حداكثر كارايي از لاستيك  هاي صنعتي است.

لاستيك  ها را به طور منظم بازرسي كنيدلاستيك  ها بايد حداقل يك بار در هفته بررسي شوند - در صورت امكان هر روز يك بار. به دنبال شيشه هاي شكسته، تراشه هاي فلزي و غيره باشيد. از نظر ساييدگي ناهموار، لاستيك  ليفتراك را بازرسي كنيد. در صورت مشاهده هرگونه سايشي، بلافاصله عامل آن را برطرف نماييد.

مرتباً ليفتراك را روغن كاري كنيدروغن كاري مناسب ، به ويژه سيستم هاي ترمز ، باعث كاهش كشيدن لاستيك  و توقف لغزش مي شود. از روغن كشي زياد خودداري كنيد ، زيرا سرريز چربي و روغن براي اكثر تركيبات لاستيك ي مضر است.

اكسل و فرمان محور را بررسي كنيدبررسي منظم دستگاه فرمان و تراز شدن محور براي بي نظمي مكانيكي ، از لاستيك  ها در برابر سايش سريع و نامنظم آج محافظت مي كند.

اپراتورهاي خود را آموزش دهيدرانندگي مناسب باعث صرفه جويي در لاستيك  مي شود. اپراتورها را در مراقبت و عملكرد مناسب تجهيزات راهنمايي كنيد.

راهروها را تميز نگه داريدراهروهاي بهم ريخته و ساير سطوح باعث افزايش آسيب تاير مي شود. شيار ، ترك و فرورفتگي كف ها را بررسي و ترميم نماييد. ساير اشيا تيز موجود در راهروها منجر به برش آج و آسيب رسيدن به لاستيك  ها مي شود.

از گرماي زياد پرهيز كنيداز تماس با فلزات داغ يا كار با آن ها را براي مدت طولاني پرهيز كنيد. گرماي بيش از حد در چنين شرايطي باعث از بين رفتن ساختار لاستيك  مي شود.

از اضافه بار پرهيز كنيداضافه بار مي تواند باعث خرابي لاستيك  شود. منجربه برش و خرد شدن و باد شدن لاستيك  مي شود. هميشه بار ليفتراك را در مركز قرار دهيد تا بار لاستيك  ها برابر شود. بار را روي انتهاي چنگالها آويزان نكنيد. پيچ سريع مي تواند باعث اضافه بار شود.

از چرخش هاي تند و سريع جلوگيري كنيدچرخش هاي تند ، شروع سريع و توقف سريع باعث ايجاد فشار مي شود كه ممكن است منجر به خرابي لاستيك  شود.

از روغن ، گريس يا بنزين خودداري كنيداز عبور لاستيك  روي اين مواد خودداري كنيد. كه براي لاستيك  مضر است. در صورت تماس لاستيك  با هر يك از اين مواد ، بلافاصله آن را پاك كنيد.

از بارهاي ايستاده خودداري كنيدهنگامي كه بارها بيش از يك روز يا بيشتر روي ليفتراك ها باقي بمانند، مي توانند "نقاط صاف" ايجاد كنند. در موارد شديد ، يك نقطه صاف ايجاد مي شود و لاستيك  با هر چرخش ضربه مي خورد.

تايرهاي باكيفيت قادر هستند در هر نوبت بارگيري 14% بار بيشتري حمل كنند. تايرهايي كه سازندگان آنها مشخصاً روي مقوله‌ي كيفيت تمركز كرده‌اند ممكن است در ابتدا اندكي گران به نظر برسند. با اين حال، تاثير آنها روي ايمني، بهره‌وري و هزينه‌هاي نگهداري به نحوي است كه، در طولاني‌مدت، آنها گزينه‌ي اقتصادي‌تري خواهندبود.

تايرهاي باكيفيت نه‌تنها در زمينه‌ي ايمني بسيار كارآمد هستند، بلكه قادرند راندمان كار را بالا ببرند. بهترين سرمايه‌گذاري براي استفاده‌كنندگان ليفتراك نيز خريد همين تايرهاست؛ زيرا، در اين حوزه‌ي كاري، هرچه حداكثر ظرفيت و توان عملياتي ليفتراك بالاتر برود، سود ايجادشده نيز به موازات آن افزايش خواهديافت.

شركت آذران پيشرو صنعت نظر به اهميت صنعت جابه جايي مواد در اجرا و پيشبرد اهداف والاي پروژه هاي ملي و صنعتي كشور با هدف ايجاد يك مجموعه متخصص در زمينه فروش انواع لاستيك صنعتي ( لاستيك  ليفتراك توپر و لاستيك  ليفتراك بادي) با برندهاي معتبر جهاني نظير ژاپن ، كره ، اندونزي در سايزهاي مختلف ، اقدام به فروش و ارسال اين نوع لاستيك  ها به تمام نقاط كشور نموده است.

به منظور اين كه قدرت تصميم گيري خريداران و دقت آن ها در فرآيند تهيه لاستيك  ليفتراك افزايش بيابد، كارشناسان فروش اين مجموعه معمولا چند برند را به مشتريان خود پيشنهاد مي دهند تا كمك شاياني به انتخاب و خريد اين نوع محصول كرده باشند.

جهت مشاوره خريد لاستيك  ليفتراك (تاير ليفتراك) و كسب اطلاعات فني و اخذ قيمت لاستيك  ليفتراك تويوتا ، كوماتسو ، سهند ، سپاهان و از طريق صفحه تماس با ما، با كارشناسان مربوطه تماس حاصل فرماييد.

 

نگهداري جك پالت

۲۲ بازديد

شرایط نگهداری جک پالت

جک پالت یا پالت بر به عنوان ابزاری ایده آل به عنوان “کمک رسان در انبارداری و ذخیره کالا” برای کلیه امورحمل ونقل دستی کالا در مسیرهای کوتاه شناخته می شود، به همین دلیل یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در زمینه تجهیزات انبارداری می باشد، اکثر افرادی که در حوزه انبارداری فعالیت دارند با انواع دستگاه های جک پالت و روش کار با آن ها آشنایی دارند. بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در کسب و کار و همچنین نگهداری درست از اینگونه تجهیزات، نکاتی را که به شما کمک می کند گرفتار عیب و نقص در دستگاه نشوید، ارائه شده است. البته این مسائل به دلیل دوام بالای دستگاه کم پیش می آید اما از مسائل مهمی است که باید به آن برای عمر طولانی دستگاه خود توجه کنید.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه جک پالت و در کل سایر تجهیزات انبارداری برای یک محیط کاری ایمن بسیار حیاتی است. با بازرسی روزانه از کامیون جک پالت ها، در صورت نیاز به تعمیر بموقع این تجهیزات، میتوان از خرابی های ناخواسته ناشی از عدم رسیدگی و سرویس بموقع جلوگیری نمود.

نکات کلیدی برای افزایش عمر جک پالت

1. بررسی روغن جک پالت

  • در صورت کم بودن روغن پمپ هیدرولیک جک پالت مراحل زیر را انجام دهید:
  • جک پالت دستی را در یک سطح صاف و سخت قرار دهید.
  • دسته کنترلی آن را به حالت پایین منتقل کنید تا شاخک ها به پایین ترین حالت باشند.
  • با استفاده از پیچ گوشتی سر صاف پلاگین و واشر محل مخزن روغن هیدرولیک را باز کنید.
  • روغن هیدرولیک را اضافه کنید ، تا زمانی که سطح روغن به پایین دهانه پرکننده برسد.
  • با استفاده از دسته جک پالت دو سه بار پمپ کنید تا روغن وارد پمپ هیدرولیک شود.
  • پلاگین و واشر مخزن روغن هیدرولیک را در جای خود قرار دهید
  • شاخه پیچ را محکم کنید و دستگاه را به صورت قائم قرار دهید.

پس از بازدید و تنظیم روغن پمپ هیدرولیک ممکن است به موارد زیر برخورد نمایید :

هنگام پمپاژ جک پالت، چنگالها بلند نمی شوند:

این مورد می تواند به دلیل حباب های هوا در روغن هیدرولیک در نتیجه حمل و نقل باشد در اینصورت اهرم کار را در وضعیت LOWER بگذارید و دسته پنجه را چند بار به سمت بالا و پایین حرکت دهید. با این کار هوا خارج می شود و باعث می شود که چنگال ها هنگام پمپاژ دوباره به طور معمول بلند شوند.

2. روان کاری جک پالت

هر سه ماه یک بار قسمت های متحرک جک پالت از جمله نقاط روغن گیری ، مانند چرخ ها ، محورها و اتصالات بایستی روانکاری شوند و بررسی کنید که در سطح چرخ ها و محور ناهمواری به وجود نیامده باشد. همه چرخ ها می بایست به نرمی حرکت کنند.

3. از چرخ های کامیون های پالت خود محافظت کنید

چرخ های جک پالت در طول زمان و کاکردهای مختلف ممکن است از رده خارج شوند البته طول عمر چرخ ها به نوع آن هم بستگی دارد. همچنین سطحی که از جک پالت روی آن استفاده می شود برای چرخ ها بسیار مهم است، انواع کثیفی ها یا سیم ها می توانند بین چرخ ها گیر کنند ، در نتیجه فرسایش آنها بسیار سریعتر خواهد شد. با تمیز کردن منظم چرخ ها و با از بین بردن این آلودگی قبل از استفاده از جک پالت به راحتی می توان از این امر جلوگیری کرد.

اضافه بار بیش از حد جک پالت، می تواند عواقب جدی برای چرخ های این دستگاه به همراه داشته باشد. بهتر است بارهای سنگین در دو نوبت جابجا شود تا اینکه همه چیز را در یک نوبت انجام دهید ، حتی اگر این کار کمی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

4- زنجیره اهرم جک پالت را به طور منظم برای یک موقعیت صحیح بررسی کنید.

5- از جک پالت خود به روش صحیح و ایمن استفاده کنید:

  • بار را برای مدت زمان طولانی روی جک قرار ندهید.
  • از جک پالت در شیب استفاده نکنید.
  • در مدت زمانی که جک بدون استفاده است، جک و چنگال های آن را در پایین ترین موقعیت خود قرار دهید.
  • همواره هنگام پایین آوردن بار، دستگیره را به آرامی به سمت بالا حرکت داده تا بار آرام پایین بیاید. ناگهانی بالا بردن دسته ممکن است باعث از بین رفتن تعادل بار و فشار بر شاسی و پمپ هیدرولیک جک پالت می گردد.