طراحي سيلندر هيدروليك

۸۸ بازديد

هيدروليك، از كلمه يوناني(هيدرو) شكل گرفته است و اين كلمه به معني جريان حركات مايع مي باشد. در قرن هاي گذشته مقصود از كلمه هيدروليك فقط آب بوده و البته بعد از گذر زمان عنوان هيدروليك مفهوم بيشتري گرفته و معني و مفهوم آن بررسي در مورد بهره برداري بيشتري از آب و حركت دادن چرخ هاي آبي و مهندسي آب بوده است. مفهوم هيدروليك در اين قرن ديگر فقط به معني آب نيست بلكه دامنه وسيع تري بخود گرفته و شامل قواعد و كاربرد مايعات ديگري، بخصوص (روغن معدني) مي باشد، به اين دليل خاصيت زنگ زدگي آب، در صنايع نمي توان از آن به عنوان انرژي منتقل كننده استفاده كرد به همين خاطر است كه روغن را در صنايع جايگزين آب شده است و امروزه در صنايع از روعن بجاي آب، مخصوصا براي انتقال انرژي در سيستم كنترل استفاده مي شود.

سامانه‌هاي هيدروليك كه يكي از زيرمجموعه كلي سامانه‌هاي انرژي سيالات هستند (نوع ديگر پنوماتيك است)، براي انتقال انرژي استفاده مي‌شوند. مزيت هيدروليك نسبت به روش‌هاي انتقال انرژي مكانيكي و الكتريكي، قابليت افزايش نيرو در حين انتقال و تغيير سريع جهت حركت است؛ از آنجا كه در هيدروليك، انتقال انرژي با كمك يك سيال هيدروليك انجام مي‌شود و سيالات به طور كلي قابليت شكل‌پذيري دارند و مي‌توان آن‌ها را از مسيرهاي دلخواه عبور داد.

مايعات تقريبا تراكم ناپذير هستند. اين ويژگي سبب شده است كه از مايعات به عنوان وسيله مناسبي براي تبديل و انتقال كار استفاده شود. بنابراين مي‌توان از آنها براي طراحي ماشينهايي كه در عين سادگي ، با نيروي محرك خيلي كم بتواند نيروي مقاوم فوق العاده زيادي را جابجا نمايد، استفاده نمود.

سيلندر هيدروليك (hydraulic cylinder) كه به آن موتور هيدروليك خطي نيز مي گويند، يك محرك مكانيكي است كه بدون نياز به چرخدنده مكانيكي يا اهرم با انتقال فشار از سيال بوسيله يك پيستون به نقطه مورد نظر، امكان انتقال حركت و نيروي خطي در سيستم هاي هيدروليكي را فراهم مي سازند. جك هاي هيدروليك هم در كاربردهاي صنعتي (پرس هاي هيدروليك، جرثقيل ها، فورجينگ، بسته بندي ماشين آلات) و هم كاربردهاي تجهيزات سيار (ماشين آلات كشاورزي، تجهيزات ساخت وساز، تجهيزات دريايي) بكار گرفته مي شوند. و در مقايسه با سيستم هاي پنوماتيكي، مكانيكي، و الكتريكي، سيستم هاي هيدروليكي، ساده تر، با دوام تر، و با قدرت بيشتر هستند. براي مثال، ظرفيت توان يك پمپ هيدروليك ده برابر يك موتور الكتريكي در همان ابعاد مي باشد. به علاوه جك هاي هيدروليك در شكل ها و مقياس هاي گسترده، براي طيف گسترده اي از نيازهاي كاربردي موجود هستند.

طرز كاركرد يك سيلندر  هيدروليك بسيار ساده است. در جك‌هاي هيدروليكي از انتقال دهنده نيرو كه روغن است، استفاده مي‌شود. مايعات داراي تراكم‌پذيري بسيار كمي هستند براي همين سرعت جك‌هاي هيدروليكي قابل كنترل است و از طرفي داراي قدرت بالايي هستند.

قسمتي از جك كه وزن قطعي كه بر آن سوار است به آن فشار وارد مي‌كند، داراي سطح مقطع بالايي است و قسمتي از جك كه بايد با تلمبه زدن، روغن را به حركت در آورد، داراي سطح مقطع كمي است. به همين دليل براي سطح مقطع زياد، نيروي زيادي لازم است و براي سطح مقطع كم نيز نيروي كمي نياز خواهد بود.
اين بدان معني است كه متناسب با توان انسان، يك نيروي كم را به يك سطح مقطع كم وارد مي‌كنيم تا به يك نيروي زياد در سطح مقطع بزرگ، غلبه كنيم.

جك هيدروليك وظيفه تبديل انرژي هيدروليك به مكانيك را بر عهده داشته و با ورود روغن هيدروليك به آنها به صورت خطي حركت مي‌نمايند.

سيلندر هاي هيدروليكي را مي توان به دو دسته تقسيم كرد:
1- سيلندر هاي يك كاره (يك طرفه)
2-سيلندر هاي دو كاره (دو طرفه)

جكهاي يكطرفه فقط داراي يك پورت ورودي روغن هيدروليك مي‌باشند. يعني فقط سمت تمام قطر آنها تحت فشار هيدروليك قرار مي‌گيرد. اين جكها تحت تاثير نيروهاي خارجي مانند نيروي وزن يا نيروي فنر باز مي‌گردند.

جكهاي دو طرفه داراي دو پورت ورود و خروج روغن هيدروليك مي‌باشند كه از اين طريق روغن به جلو و پشت پيستون منتقل شده و جك حركت مي‌نمايد. يكي از پارامترهاي مهم براي انتخاب جك هيدروليك، مقدار نيرويي است كه آن جك ميتواند اعمال نمايد و اصطلاحا به آن تناژ جك مي‌گوئيم. با استفاده از اين پارامتر ميتوان ابعاد جك را تعيين نمود.

طراحي ساده

انعطاف پذيري

قابليت افزايش نيرو

راندمان بالا

سادگي و دقت كنترل

اطمينان

در سيستم هاي هيدروليك نسبت به ساير سيستم‌هاي مكانيكي قطعات محرك كمتري وجود دارد و ميتوان در هر نقطه به حركتهاي خطي يا دوراني با قدرت بالا و كنترل مناسب دست يافت ، چون انتقال قدرت توسط جريان سيال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شيلنگ ها) صورت ميگيرد ولي در سيستم‌هاي مكانيكي ديگر براي انتقال قدرت از اجزايي مانند بادامك ، چرخ دنده ، گاردان ، اهرم ، كلاچ و… استفاده مي‌كنند. در اين سيستم‌ها ميتوان با اعمال نيروي كم به نيروي بالا و دقيق دست يافت همچنين ميتوان نيرو هاي بزرگ خروجي را با اعمال نيروي كمي (مانند بازو بسته كردن شيرها و …) كنترل نمود. استفاده از شيلنگ هاي انعطاف پذير ، سيستم هاي هيدروليك و نيوماتيك را به سيستم‌هاي انعطاف پذيري تبديل مي‌كند كه در آنها از محدوديتهاي مكاني كه براي نصب سيستم‌هاي ديگر به چشم مي خورد خبري نيست. سيستم هاي هيدروليك و نيوماتيك به خاطر اصطكاك كم و هزينه پايين از راندمان بالايي برخوردار هستند همچنين با استفاده از شيرهاي اطمينان و سوئيچهاي فشاري و حرارتي ميتوان سيستمي مقاوم در برابر بارهاي ناگهاني، حرارت يا فشار بيش از حد ساخت كه نشان از اطمينان بالاي اين سيستم‌ها دارد.

در انتخاب سيلندرهاي هيدروليك موارد ذيل بايد در نظر گرفته شود:

  • حداكثر فشار كاري سيستم
  •  قطر پيستون و ميله پيستون
  • نيروي سيلندر
  • حداكثر نيروي سيلندر
  • طول كورس سيلندر
  • حداكثر سرعت سيلندر
  • نحوه نصب سيلندر
  • وجود ضربه گير
  • نوع و كاربرد  سيلندر
  • شركت آذران پيشرو صنعت تبريز نزديك به سه دهه اقدام به توليد انواع سيلندر هاي هيدروليك نموده است و در طي اين مدت با بهره گيري از كارشناسان مجرب داخلي و با استفاده از تكنولوژي و ماشين آلات مدرن موفق به توليد انواع سيلندر هاي هيدروليك جهت صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، فولاد، خودروسازي، ماشين آلات راهسازي، خدمات شهري، صنايع ماشين سازي، قالب سازي، جيگ، فيكسچرها و ساير صنايع گرديده است.
    اين شركت قادر است انواع سيلندر هاي هيدروليك از قطر ۲٠ ميليمتر تا ۵٠٠ ميليمتر و طول كورس تا ۷ متر را توليد نمايد. محدوده فشار سيلندر هاي توليد شده توسط اين شركت ۱۶٠بار مي باشد و بر اساس نياز مشتري تا فشار ۴٠٠ بار قابل تحويل مي باشد. اين شركت همچنين قادر است انواع سيلندر هاي هيدروليك دو طرفه و يك طرفه و انواع مختلف سيلندر ها را بر اساس سفارش مشتري طراحي و توليد نمايد. بخش ديگري از فعاليت هاي اين شركت شامل ساخت انواع جك هاي هيدروليك جهت ساخت بالابرها و آسانسورها  مي باشد كه در دو نوع تلسكوپي و معمولي به همراه يونيت هاي هيدروليك معمولي وشناور در روغن قابل ارائه مي باشد. ما مفتخريم تا با ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتريان گامي بلند در جهت پيشبرد صنعت كشور برداريم.
  • سيلندر هايي كه در اين شركت توليد ميشوند داراي يك سال گارانتي و خدمات پس از فروش مي باشند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.