فيلتر ليفتراك

الكترونيك

فيلتر ليفتراك

۲۱ بازديد

مانند بيشتر دستگاه ها و ماشين آلات صنعتي و حمل و نقل، در ليفتراك ها نيز از فيلتر در قسمت هاي مختلف قطعات اصلي استفاده ميشود. امروز ميخواهيم در مورد انواع فيلترهاي ليفتراك و كارآيي آنها صحبت كنيمفيلترهاي ليفتراك به چند دسته تقسيم ميشوند:

فيلتر هواي ليفتراك

فيلتر هواي ليفتراك هم مانند ساير اجزاي موتور ليفتراك داراي اهميت فراواني است و وجودش براي ليفتراك الزاميست و همانطور كه از اسمش پيداست نقش فيلتراسيون هوا را برعهده دارد. فيلتر هوا بر سر راه هواي ورودي به موتور ليفتراك قرار مي گيرد و ذرات ناخالص موجود در اين هواي ورودي را به خود جذب ميكند، همچنين وظيفه كنترل ميزان هواي ورودي به موتور را نيز بر عهده دارد.

ذرات آلاينده بسيار زيادي درون هوا وجود دارد كه مي توانند به اجزاي موتور ليفتراك شما آسيب برسانند و آنها را دچار فرسايش نمايند. سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ هاي پيستون و همچنين بدنه سيلندرها از قطعاتي هستند كه به راحتي مورد فرسايش قرار مي گيرند. اين ذرات كه باعث آسيب به موتور مي شوند عبارتند از گرد و غبار موجود در هوا، دوده، گرده، رطوبت و خيلي از ذرات مضر ديگر. فيلتر هواي ليفتراك هم وظيفه دارد از ورود اين ذرات به داخل موتور و اجزاي آن جلوگيري كند.


فيلتر سوخت ليفتراك

سوختي كه وارد باك ليفتراك مي شود چه از نوع بنزيني و چه از نوع ديزل (گازوئيل)، ممكن است در طول مراحل حمل و نقل، انبارداري يا حتي هنگام استفاده داخل باك داراي ناخالصي ها، مواد ريز ميكروسكوپي يا مواد اضافه اي مثل آب، مواد خارجي و آلودگي، گردد. اين مواد گاها ممكن است به حدي ريز و كوچك باشد كه با چشم ديده نشوند.

از آنجا كه نحوه ي عمل قطعات سيستم سوخت رساني بسيار حساس است ، ورود هر گونه ناخالصي و آلودگي هاي ريز و درشت باعث صدمه رساندن و فرسايش سريع در اين قسمت ها مي شود. همچنين ورود آب نيز به اين قسمت ها موجب زنگ زدگي و فرسايش قطعات سيستم سوخت رساني و باعث كاركرد نامنظم موتور، نشر دود از اگزوز و كاهش توان موتور نيز مي شود.

براي جلوگيري از اين مخاطرات در سيستم سوخت رساني از فيلتر سوخت ليفتراك استفاده مي كنند، سوخت پس از پمپاژ از باك به فيلتر منتقل ميشود تا آلودگي‌ها و ناخالصي‌ها را از سوخت جدا كند و سوخت را در اختيار موتور جهت احتراق قرار دهد، سوخت خارج شده از فيلتر آماده احتراق مي باشد و به سمت موتور هدايت مي شود.

فيلتر هاي سوخت كه عمل تصفيه را انجام ميدهند عموما از نوع كاغذي هستند. بخش جدا كننده ي اين فيلترها از نوعي كاغذ مخصوص ساخته شده و براي اينكه كارايي بيشتر و سطح موثرتري از فيلتراسيون را داشته باشد، آن را به صورت چين دار ساخته و درون يك محفظه‌ي فلزي قرار مي دهند.


فيلتر روغن گيربكس ليفتراك

فيلتر گيربكس بايد در زمان هاي معين تعويض شود. در سرويس گيربكس ليفتراك تنها تعويض روغن كافي نيست و بايد كارتل گيربكس باز شده و فيلتر آن نيز تعويض و يا شستو شود. رسيدگي به فيلتر گيربكس بسيار مهم است. چون فيلتر گرفته، باعث عبور كمتر جريان روغن و اغلب باعث آسيب ديدن گيربكس ميشود. بعضي از مدل هاي گيربكس امروزي، فيلتر در داخل گيربكس نصب شده و يا به عبارتي گيربكس هاي يك بار مصرف هستند چون با كثيف شدن و گرفته شدن فيلتر، عمر گيربكس نيز به پايان ميرسد. بنابراين دقت تعويض به موقع روغن در اين گيربكس ها عملا ميتواند عمر گيربكس را در بر داشته باشد.


فيلتر روغن موتور ليفتراك

وظيفه فيلتر روغن موتور ليفتراك نيز مانند فيلتر هوا اين است كه بايد ناخالصي هاي روغن موتور و براده هاي فلزي كه از موتور جدا مي شوند را بگيرد و مانع ورود آن ها به موتور ليفتراك شود. بعبارتي ديگر فيلتر روغن، روغن موتور را از تمام ذرات ناخالصي كه براي موتور مضر است، پاكسازي مي كند و نقش مهمي در سالم ماندن موتور و نيز پيستون ها و سيلندرها ايفا مي كند.

چه زماني روغن موتور ليفتراك را عوض كنيم؟

موتور به وسيله پمپ تعبيه شده در آن، روغن را به مخزني هدايت مي‌كند كه فيلتر در آن قرار گرفته است. روغن از طريق سوراخ هايي كه در بالاي آن تعبيه شده وارد فيلتر و بخش پاك كنندگي خواهد شد. در پشت سوارخ‌هاي متعدد روي فيلتر يك دريچه ايمني نيز وجود دارد كه مانع از ورود آلودگي‌هاي خارجي مي‌شود. اين دريچه با فشار روغن كنار رفته و سپس بسته خواهد شد. روغن كه از سوراخ‌هاي بالايي وارد شد، از دريچه ايمني گذر كرد به قسمت اصلي فيلتر مي‌رسد كه از جنس سلولوزي يا الياف مصنوعي است. روغن در اين فيلتر‌ها كاملا تميز و آلودگي احتمالي آنها از بين مي‌رود سپس از طريق سوراخ‌هاي متعدد تعبيه شده در مركز به استوانه مياني وارد مي‌شود. روغن‌هاي انباشته شده در اين قسمت با فشار از قسمت بالايي فيلتر كه بخش خروجي نام دارد به سمت موتور حركت خواهد كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.