ليفتراك برقي

الكترونيك

ليفتراك برقي

۱۸ بازديد

مصرف بالاي سوخت توسط وسايل نقليه موتوري نظير اتومبيل ها، موتورسيكلت ها، ليفتراك ها و .... در سطح جهان با توجه به كاهش منابع سوخت فسيلي و آلايندگي زياد محيط زيست توسط اين مصرف كنندگان، موحب توجه روز افزون به استفاده از تجهيزات استفاده كننده از ساير منابع انرژي گشته است. مطابق بررسي ها چنانچه روند مصرف به شكل موجود ادامه پيدا كند، ميزان دي اكسيد كربن موجود در محيط زيست تا سال 2050 به دو برابر ميزان آن در سال 2005 خواهد رسيد كه از ديدگاه مسايل محيط زيستي، قابل قبول نخواهد بود. مطابق برنامه هاي جهاني، اين مقدار بايستي در سال 2050 به نصف مقدار آن در سال 2005 برسد.

يكي از مناسب ترين روش ها جهت دستيابي به اين هدف، در كنار روش هايي نظير استفاده از توليد پراكنده انرژي در محل مصرف و توليد همزمان برق و حرارت، استفاده از وسايل نقليه موتوري است كه نيروي محركه آنها از انرژي الكتريكي شبكه يا باطري تامين مي شود.

يكي از اين تجهيزات، كه از نيروي محركه الكتريكي براي انجام وظايف خود استفاده مي كند،ليفتراك برقي است و در حال حاضر يكي از پرطرفدارترين تجهيزات انبارداري به ويژه براي كسب و كارهاي نوپا مي باشد. اين تجهيزات بهترين گزينه براي انبارهاي نگهداري و ذخيره كالا با وسعت محدودتر مي باشند.

ليفتراك ها، ماشين هاي صنعتي پركاربرد صنعتي هستند كه در كارخانه ها و مناطق صنعتي، براي حمل بارهاي سنگين استفاده مي شوند. ليفتراك هاي برقي نوعي از ليفتراك مي باشند كه نسبت به ليفتراك هاي ديزلي خيلي كم صداتر و آلودگي كمتري توليد مي كند. اين مدل را در محيط هاي باز يا بسته مي توان استفاده كرد. از ليفتراك برقي بيشتر در انبارها و مكان هاي سر بسته به علت عدم توليد آلودگي، صداي كم تر، كوچك بودن و قدرت مانور خوب در فضاهاي كمتر بكار مي گيرند. اين مدل دستگاه هزينه سوخت بسيار پاييني دارد كه مي تواند هزينه اوليه كه بابت قيمت ليفتراك پرداخت مي شود را جبران كند. همچنين به علت سبك بودن به راحتي قابل جابجايي است و رانندگان به راحتي مي توانند با آن كار كنند.

ليفتراك هاي برقي داراي موتور الكتريكي به همراه باطري هايي براي تامين انرژي الكتريكي بوده و از انرژي باطري ها، هم به عنوان نيروي محركه موتور الكتريكي ليفتراك ها و هم براي تامين انرژي لازم براي ساير تجهيزات استفاده شده در اين نوع از ليفتراك استفاده مي شود. باطري ها مي توانند هم از طريق اتصال شبكه و هم از انرژي حاصل از ترمز ليفتراك شارژ شوند.

مزاياي اصلي اين ليفتراك ها عبارتند از :

  • كاملا عاري از آلايندگي گازهاي گلخانه اي هستند.
  • سر و صداي بسيار كم توليد مي كنند.
  • راندمان بسيار بالاتر از موتورهاي احتراق داخلي دارند.
  • قيمت موتورهاي الكتريكي آنها كم است.
  • بدليل استفاده كم از قطعات مكانيكي هزينه هاي سرويس و نگهداري آنها پايين است.

عيب اصلي اين ليفتراك ها، وابستگي كامل آنها به باطري (كه تكنولوژي آن هنوز به ظرفيت و چگالي انرژي قابل مقايسه با سوخت هاي فسيلي نرسيده است) مي باشد.

استفاده از اين نوع ليفتراك ، از لحاظ مصرف سوخت مقرون به صرفه است، زيرا با انرژي برق كار مي كند. اما از لحاظ كارايي در صنعت، معايبي هم دارد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

مهمترين مشكل اين نوع ليفتراك ، مربوط به باتري و شارژ آن است. اين ليفتراك به علت اين كه بايد به طور مداوم شارژ شود نمي توان در فضاي باز از آن استفاده كرد. اگرهم كاربر بخواهد با استفاده از انرژي ذخيره شده در باتري ليفتراك ، بارها را جابه جا كند، نمي تواند به طور مداوم در فضاهاي آزاد، از آن استفاده نمايد . دليل آن هم به طور واضح مشخص است؛ راننده ليفتراك بايد پس از اتمام شارژ باتري، منتظر بماند تا باتري دوباره شارژ شده تا اپراتور بتواند به كار خود ادامه دهد.

ليفتراك هاي برقي در انواع مختلف 1.5، 1.8 و 2 و 2.5 تني توليد و به بازار عرضه مي شوند. طراحي اين نوع ليفتراك منحصربه فرد است. صندلي راننده جوري طراحي شده تا نهايت راحتي را براي راننده ليفتراك ايجاد كند. فرمان ليفتراك ، داراي سيستم فرمان هيدروليك است.سيستم ترمز ليفتراك هاي برقي بسيار قوي عمل كرده و مجهز به سيستم خنك كننده هستند. اين سيستم، باعث افزايش طول عمر تجهيزات مربوط به ترمز ليفتراك ، نسبت به نوع معمول آن مي شود. از طرف ديگر، وجود روغن در سيستم ترمز، موجب مي شود هنگامي كه دستگاه، در حالت توقف كردن است، آلودگي صوتي كمتري ايجاد شود. مزيت بزرگ اين سيستم اين است كه نيازي به تعميرات و يا بازرسي فني ترمزها توسط كارشناس نمي باشد.
ليفتراك هاي برقي قابليت تنظيم شيب را در هنگام حمل بار دارند. در مناطقي كه زمين، مسطح نيست و شيب جزئي دارد، ليفتراك مطابق با شيب مورد نظر تنظيم مي شود.علاوه بر حركت روي سطح شيب دار، ليفتراك برقي مي تواند بر روي سطوح شيب دار، توقف هم داشته باشد. سيستمي در ليفتراك ها نصب شده است كه از لغزش ليفتراك در هنگام توقف روي سطح شيب دار جلوگيري مي كند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.