گیربکس چیست؟
در گیربکس های صنعتی نوع سوخت منبع تولید توان اهمیت انچنانی ندارد ، بلکه این مسئله مهم است که در سمت شفت ورودی به گیربکس، توان تولید شده را به صورت گشتاور به این ووسیله منتقل نماید. از دستگاه هایی که توان مورد نیاز گیربکس های صنعتی را تامین می کنند می توان به الکتروموتورها – موتورهای بنزینی و گاز سوز – موتورهای دیزل – توربین های بخار – توربین های گازی، آبی و یا توربین های بادی – موتورهای جت و … میباشند. مصرف کننده هم می تواند هرنوع وسیله ای باشد فقط کافی است که این مصرف کننده بتواند توان خروجی از گیربکس صنعتی را بصورت گشتاور دریافت کند.
اجزای تشکیل دهنده گیربکس
از دیگر اجزای گیربکس ها می توان به:
- پوسته گیربکس: محفظه ای است که دنده ها درون آن قرار می گیرند و جنس آن معمولا از چدن ریخته گری شده است.
- شفت های ورودی و خروجی: این شفت ها به دو صورت سوراخ (Hollow) و یا شافت (Solid) می باشند و جنس آن ها از فولاد است.
- یاتاقان ها (Bearing) : برای تحمل بارهای شعاعی و محوری شافت های گیربکس استفاده می شوند.
- نشت بند (Seal) یا کاسه نمد: برای حفاظت بلبرینگ ها از عوامل خارجی مثل گرد و غبار و همچنین نگهداری از روغن داخل پوسته استفاده می شود.
- درپوش کنترل روغن و بازبینی کاسه نمد
کاربرد گیربکس صنعتی
فولادسازی : در صنعت تولید فولاد ویژگیهای مهمی چون قدرت و ظرفیت و دقت بالای گیربکسها مهم تلقی میشوند. با توجه به ویژگیهای ذکر شده، گیربکسهای خورشیدی و پینیون انواع مفید این قطعات برای صنعت فولادسازی معرفی میشوند. با کاربری این نوع گیربکسها میتوان عملکردی پایدار و حرکتی نرم را ایجاد کرد.
سیمان سازی : در صنعت تولید سیمان از گیربکسهای بسیار قوی استفاده میشود که گشتاور زیادی را تحمل میکنند. از این رو آشنایی با گیربکس های صنعتی با ویژگی کارایی بالا در این صنعت ضرورت دارد. با توجه به اندازه و قدرت بسیار بالای موتورهای مورد استفاده در این صنعت، گیربکسهای هلیکال و شافت مستقیم انواع مفیدی در صنعت سیمان به شمار میآیند. با استفاده از این نوع گیربکسها میتوان از گشتاور تولیدشده در موتور بهترین خروجی را دریافت کرد.
صنعت تولید کاغذ: به طور معمول در صنعت تولید کاغذ گیربکسها جهت کنترل نیرو و سرعت ماشین تولید کاغذ کاربرد دارند. گیربکسهای خورشیدی بهترین نوع این قطعات برای صنعت ذکر شده تعریف میشوند.
نسبت تبدیل گیربکس صنعتی
حاصل تقسیم دور خروجی به دور ورودی گیربکس نسبت تبدیل (Ratio) را به دست می دهد. به عبارت دیگر اگر نسبت تبدیل گیربکس N باشد، به ازای هر N دوری که محرک در یک دقیقه بزند، خروجی گیربکس یک دور در دقیقه می چرخد. برای گیربکس های مختلف دامنه نسبت تبدیل قابل تولید متفاوت است. مثلا برای گیربکس حلزونی نسبت تبدیل 1:7 تا 1:100 تولید می شود.
نکته قابل توجه این است که برخی گیربکس ها با چند مرحله کاهش دور، گشتاور بالاتری تولید می کنند و نسبت تبدیل کل گیربکس معادل حاصلضرب نسبت تبدیل هر گیربکس در هم می باشد.
شافت ورودی و شافت خروجی
نوع ورودی گیربکس می تواند به صورت سالید شافت، هالوشافت، فلنجدار،… باشد. خروجی گیربکس نیز می تواند به صورت سالید شافت، هالوشافت مادگی، شافت نری و فلنجدار، … تولید شود.
برای خرید گیربکس باید نوع ورودی و خروجی آن کاملا مشخص باشد.
باید توجه داشت که به گیربکسی که قسمت خروجی آن به صورت سالید شافت ساده (بدون فلنج) باشد اصطلاحا گیربکس پایه دار نیز گفته می شود.
انواع گیربکس های صنعتی
از گیربکس های رایج مورد استفاده در صنعت می تواند به موارد زیر اشاره نمود :
- گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)
- گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)
- گیربکس آویز (Parallel Shaft Gearbox)
- گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)
- گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)
- گیربکس دور متغیر
- گیربکس اکسترودر
گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)
یکی از پرکاربرد ترین کاهنده های سرعت و افزایش قدرت گیربکس حلزونی می باشد. این گیربکس در بازار با نام گیربکس ۹۰ درجه نیز شناخته می شود و به دلیل صدای کم و اندازه کوچک و راندمان کاری بالا یکی از پر استفاده ترین گیربکس ها می باشد. گیربکس حلزونی متشکل از دو چرخ دنده ساده و ماردون می باشد. در گیربکس حلزونی به علت استفاده از چرخ دنده های برنجی و فولادی دارای صدای بسیار پایین و رو به صفر است که این امر علاوه بر پایین بودن صدا راندمان کاری بالا را دارا می باشد. از اجزای این گیربکس می توان به شافت ، بلبرینگ و یک هاب کروی شکل اشاره نمود .مکانیسم عمل و انتقال قدرت در این گیربکس به وسیله درگیری محور و چرخ دنده ی حلزونی با یکدیگر صورت می گیرد. از مزایای گیربکس حلزونی می توان به موارد زیر اشاره نمود :
- نصب آسان
- تعمیر و نگهداری آسان
- راندمان و گشتاور خروجی بالا
- گشتاور و سرعت متنوع و راه اندازی نرم
- صدای کم
گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)
گیربکس هلیکال یکی دیگر از انواع گیربکس های صنعتی می باشد که به عنوان گیربکس شفت مستقیم نیز شناخته می شود. راندمان کاری این گیربکس در حدود 90 درصد می باشد. در ساختمان داخلی گیربکس حلزونی، فقط از یک نوع چرخ دنده استفاده شده است، ولی در گیربکس های هلیکال اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند و متناسب با کاربرد و میزان انتقال دور به صورت چند محوره تولید می شوند. در بعضی موارد این گیربکس ها به صورت گرانویل پینیون تولید می شوند که علاوه بر توانایی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت ۹۰ درجه گشتاور ورودی هستند.
از انواع گیربکس هلیکال می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- گیربکس هلیکال پایه و فلنج
- گیربکس هلیکال یک طبقه یا چند طبقه
- گیربکس هلیکال پایه دار یا گیربکس فلنج دار
- گیربکس هلیکال به همراه گلدانی خروجی
گیربکس آویز (Parallel Shaft Gearbox)
گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی از موتورهای دنده ای هستند که با کمک چرخ دنده کاهش سرعت را انجام می دهند. بدلیل اینکه شفت موتور و شفت کاهنده سرعت روی صفحات موازی قرار دارند، گیربکس آویز را شفت موازی نیز می نامند همین مزیت باعث شده است که این نوع گیربکس مسطح باشد و برای کاربردهایی در فضای محدود ایدهآل هستند.
گیربکس های آویز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند :
- دنده مستقیم Spur gears
- دنده مارپیچ Helical gears
- دنده دوبل مارپیچ Double helical gears
مزایای گیربکس آویز یا شافت موازی
- طراحی جمع و جور
- توان تا 200 کیلو وات و گشتاور اسمی برای کاهنده سرعت تا 20000 نیوتن متر
- مقاومت در برابر گشتاور بالا و نیروهای شعاعی زیاد
- لرزش کم و در نتیجه سطح سر و صدای کم
گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)
گیربکس کرانویل پینیون از دو بخش به نام های کرانویل و پینیون که با یکدیگر زاویه 90 درجه می سازند و تعدادی چرخ دنده هرزگرد هلیکال تشکیل می شوند. پینیون محوری است که مستقیم با موتور ارتباط دارد، سر آن دارای دنده های مارپیچ مخروطی است و همانطور که از انتهایش، حرکت دورانی موتور را دریافت میکند، از قسمت دنده مارپیچی خود نیز، این حرکت را به کرانویل انتقال می دهد.
کرانویل در اصل چرخی است که در یک لبه آن دارای دندههایی مارپیچ و بشکل مخروطی است که با دندههای پینیون درگیر شده و با محور خروجی گیربکس در ارتباط است. در واقع عملکرد سیستم کرانویل پینیون فراهم ساختن یک نسبت دائمی کاهش سرعت و همچنین چرخش 90 درجه ای مسیر گشتاور انتقالی می باشد.
ورودی گیربکس پینیون کرانویل یا بصورت هالو شافت است که الکتروموتور بصورت مستقیم بر روی گیربکس ها کوپله می شود و یا بصورت شافت دار می باشد که اتصال موتور و گیربکس بصورت چرخ زنجیر ، چرخ تسمه یا کوپلینگ برقرار است.
انواع گیربکس کرانویل پینیون
- گیربکسهای کرانویل پینیون هیپوئید (Hypoid)
- گیربکسهای کرانویل پینیون صفر
- گیربکسهای کرانویل پینیون مارپیچ
- گیربکسهای کرانویل پینیون مستقیم
گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)
گیربکس های خورشیدی از یک چرخدنده مرکزی که دنده خورشیدی نامیده می شود تشکیل شده است این چرخ دنده مرکزی توسط سه عدد چرخدنده دور تا دور آن احاطه شده است. این چرخدنده ها را پینیون یا چرخدنده هرزگرد نیز می نامند. پینیون ها و چرخدنده مرکزی توسط یک بازو به همدیگر وصل هستند. این سه جزء یک طبقه از گیربکس خورشیدی را تشکیل می دهند که تمامی این اجزا بر روی صفحه ای قرار دارد که کریر نامیده می شود. پینیون ها درون یک رینگ دندانه دار می چرخند و حرکت دورانی دارند. نیروی محرک به چرخدنده مرکزی منتقل می شود و باعث چرخش پینیون ها می شود. حرکت سیاره ها باعث چرخش بازو می شود و نیرو و گشتاور را منتقل می کند.
هر طبقه گیربکس خورشیدی دور را تا حدود 1:7 کاهش می دهد و در نتیجه به همان نسبت باعث افزایش گشتاور می شود. گیربکس خورشیدی معمولا از یک تا چهار طبقه تشکیل شده است و برای دورهای خیلی پایین بجای طبقه پنجم از طبقه زاویه ای (90 درجه) استفاده می کنند.
گیربکس دور متغیر
گیربکس های دور متغییر (Variable Speed Drive) دسته ای از گیربکس های صنعتی هستند که قابلیت تغییر دور در آنها از کم به زیاد است. به این دسته از گیربکس ها ،گیربکس دورمتغیر معرفی شده است. گاهی اوقات نیاز به یک دور ثابت در صنعت وجود دارد، در اینگونه موارد از الکتروموتور و گیربکس معمولی استفاده می شود. در حالیکه خیلی از مواقع نیاز است که یک گیربکس با دور نسبی داشته باشیم، در این مواقع پیشنهاد می شود که از گیربکس دور متغیر استفاده شود. استفاده از این گیربکس ها باعث می شود استفاده از اینورتر کمتر احساس شود و بدون افت توان موتور، دور موتور گیربکس تعیین گردد.
انواع گیربکس دور متغیر
گیربکس دور متغیر بر اساس نوع طراحی به سه دسته تقسیم بندی می شود:
- گیربکس دور متغیر تسمه پولی
- گیربکس دور متغیر واریاتور
- گیربکس دور متغیر هیدرولیکی
گیربکس اکسترودر
گیربکس اکسترودر یکی از اجزای اصلی سیستم محرک دستگاه اکسترودر در فرآیند اکستروژن است. اکستروژن یک از روشهای تولید متداول حجمی جهت ساخت قطعات و شکلدهی انواع مواد شامل فلزات، مواد پلاستیکی و پلیمرها، مواد غذایی و همچنین سرامیکها است. به صورت کلی در فرآیند اکستروژن، مواد اولیه تحت فشار و پرس درون قالب اکستروژن فشرده شده و قطعه به شکل سطح مقطع قالب تولید میشود.
گیربکس اکسترودر ها با گشتاوربالایی که تولید می کنند سبب می شوند تا عملیات قالب گیری و ساخت پلاستیک راحت تر شود . گیربکسهای اکسترودر در حقیقت گیربکس صنعتی شافت موازی و یا گیربکس کرانویل می باشد ولی باید به این نکته اشاره کرد که این گیربکس ها برای اکسترودر بهینه سازی شده است تا تحمل بار های محوری داشته و از گشتاور بالایی برخوردار باشد. الکتروموتور نیرو را به گیربکس منتقل میکند و سپس اکسترودر میتواند دور را کاهش داده و گشتاور را افزایش دهد.
انتخاب گیربکس های صنعتی
برای انتخاب گیربکس های صنعتی مورد نظر باید به نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- نوع و مشخصات موتور محرک گیربکس صنعتی
- نوع اتصال بین الکتروموتور و گیربکس صنعتی
- نوع ماشین انجام دهنده کار
- دمای محیطی گیربکس
- آرایش محورها
- شرایط محیط (گردوخاک، رطوبت، یخبندان، استوایی و …)
- شرایط محیطی از قبیل گرد و خاک، یخبندان، رطوبت، هوای استوایی و…
- مقدار بار شعاعی و مماسی
فروش انواع گیربکس های صنعتی
شرکت آذران پیشرو صنعت با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمینه خدمات مهندسی و تامین کالای مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کاخانجات تولیدی در راستای قطعات و تجهیزات مربوط به تجهیزات صنعتی و اتوماسیون صنعتی فعالیت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در لیست تامین کنندگان واحدهای صنعتی به صورت رسمی آغاز نموده است. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات مربوط به این صنف را تامین نماید. در این راستا فروش انواع گیربکس های صنعتی در برنامه کاری خود قرار داده است که از آن جمله می توان به فروش انواع گیربکس صنعتی با برند شرکت گیربکس شاکرین و گیربکس های تولیدی شرکت سهند اشاره نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت بروز انواع گیربکس های صنعتی میتوانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر